Turbinen - Kraftringens nya datacenter i Lund

Kraftringen Energi om nya datacentret och samarbetet med ENACO

ENACO har tillsammans med partnern Schneider Electric levererat ett datacenter i skyddsklass 3 till energibolaget Kraftringen i Lund. Datacentret har byggts i en lokal  på Gunnesboverket där en gasturbin tidigare fanns och har därför döpts till Turbinen.

Liksom sin föregångare gasturbinen kommer datacentret att generera värme. Efterhand som centret växer kan värmen återvinnas och användas i fjärrvärmenätet. Turbinen blir ett både säkert och klimatsmart datacenter.

- För oss är det viktigt att leva som vi lär. Därför ställer vi höga krav på Turbinen, vilket bland annat innebär att vi kommer att återanvända den värme som genereras när datacentret är fullt utbyggt. Värmen som alstras blir fjärrvärme till villor och fastigheter. Turbinen drivs också av helt förnybar el, delvis lokalt genererad av solcellerna uppe på taket, säger Sezgin Kadir VD och koncernchef för Kraftringen.

- En av de viktigaste frågorna var att hitta en leverantör som kunde ta ett helhetsåtagande med ombyggnation av vår befintliga lokal och samtidigt bygga datacentret. Vi hade höga krav på miljö och hållbarhet och det kändes tryggt att det blev ENACO som vann upphandlingen. De har tagit stort ansvar före, under och efter byggnationen och kunde möta alla krav vi ställde. Samarbetet med ENACO och Schneider Electric har stärkt vårt erbjudande, säger Mats Flankör, Affärsområdeschef Datakommunikation på Kraftringen.

Thomas Lundin, VD och koncernchef för ENACO:
- Turbinen är ett helhetsåtagande där vi gjort allt från att riva den gamla gasturbinen till att bygga ett nytt datacenter med fokus på energieffektivitet och modulär uppbyggnad. Det är områden där vårt partnerskap med Schneider Electric är extra betydelsefullt. Vårt åtagande fortsätter nu med service och underhåll och vi tillhandahåller också resurser on-site när det behövs.

Se filmen om samarbetet.