Gå direkt till innehåll
Här är branscherna som gått bäst och sämst i Norden under pandemin – konkurserna i Sverige har backat med 15 procent

Pressmeddelande -

Konkurserna i Sverige, Norge, Danmark och Finland var färre under 2021 jämfört med under 2019. Ny data från Enento Group och Experian visar att de nordiska länderna klarat sig väl genom pandemin.

Enento Group och Experian har analyserat data kopplad till konkurser och nybildade aktiebolag i Sverige, Norge, Danmark och Finland från perioden 2019–2021. Siffrorna visar att konkurserna var färre och de nystartade företagen fler under 2021 jämfört med 2019, innan pandemin.

– Även om de senaste två åren inneburit stora utmaningar för många företag är det tydligt att det nordiska affärsklimatet som helhet klarat sig väl genom pandemin. Tack vare en kombination av företagens anpassningsförmåga och olika stödåtgärder har näringslivet i samtliga nordiska länder i dag en stark grund att stå på. Nästa utmaning är naturligtvis Ukrainakriget som gör att tillväxten dämpas. Men om konflikten inte blir utdragen och energipriserna stabiliserar sig så småningom är huvudscenariot ändå att regeringens och riksbankens åtgärder kan parera krisen precis som under pandemin. Men osäkerheten är stor just nu även för småföretag och hushåll, säger Jeanette Jäger, vd på Enento.

Branscherna som klarat sig bäst och sämst

Forsknings-, fastighets- och teknikbranscherna ledde ökningen av nya företag i Norden under 2021. Något oväntat hade företag inom hotell och restaurangbranschen den genomsnittligt högsta tillväxten per månad i alla de nordiska länderna. De flesta konkurserna återfanns inom byggbranschen.

Sverige har sett en drastisk minskning i antal konkurser sedan pandemiutbrottet

• Konkurserna i Sverige har minskat med 15 procent jämfört med innan pandemin.
  • Samtidigt som konkurserna har minskat hade Sverige en ökning med 9 procent av nystartade företag under helåret 2021 – det är den näst största ökningen i Norden, efter Norge.
  • Pandemidrabbade branscher som livescenen och hotell och restaurang såg båda en betydande ökning av nya företag under 2021, jämfört med under 2020.
  • De flesta konkurserna under 2021 återfanns inom detaljhandeln respektive byggbranschen.
  • De flesta nya företag startades inom branscherna detaljhandel, juridik, ekonomi, vetenskap och teknik.

Företag inom service samt transport och logistik har ökat mest under pandemin i Norge

• Norge har haft en ökning med nästan 10 procent i antalet företag sedan före pandemin – den högsta ökningen i hela Norden.
  • De branscher som gått starkast och där flest företag startades under 2020–2021 var servicebranschen samt transport och logistik.
  • Före pandemin, 2019, hade Norge ett minskat antal företag på -3,5 procent, medan det 2021 övergått till en ökning med 6,15 procent.
  • Under helåret 2021 var branscherna med flest konkurser byggbranschen, följt av detaljhandel och transport och logistik.
  • De branscher som växte mest under 2021 var fastighetsbranschen samt vetenskaps- och teknikindustrin.

Finland sticker ut med en stark ökning av företag inom utbildningsbranschen

• Finland har sett en generell ökning med nästan 5 procent i antalet nystartade företag sedan före pandemin.
  • Branschen med flest nya företag 2021 var inom kategorin vetenskap och teknik
  • Under 2020–2021 har de kategorier som ökat mest i antal nystartade företag varit verksamma inom utbildning, fastighetsbranschen samt information och kommunikation.
  • Vi kan också se att de branscher som har drabbats av flest konkurser under 2021 var byggbranschen, följt av detaljhandeln.

Danmarks finans- och försäkringssektor har sett en enorm ökning av nya företag 2021

• Danmark har haft en generell ökning med 4 procent i antalet startade företag under 2021.
  • De sektorer som har haft flest konkurser under 2021 är finans och försäkring, följt av detaljhandel och bygg.
  • Samtidigt är finans- och försäkringssektorn den sektor som ökat med flest nystartade företag under 2021 – en markant ökning med nästan 15 procent.
  • Under 2020–2021 såg finans- och försäkringssektorn en ökning med 26,5 procent av nya företag. Inom underhållnings- och nöjesbranschen var ökningen 8,6 procent och inom utbildningsbranschen 7,2 procent.

Enento