Eneo och Swedbank samarbetar för att bygga Sveriges största solpark

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2019 09:24 CEST

Swedbank och Eneo samarbetar för att bygga Sveriges största solpark. Bilden är en exempelbild och visar inte hur den faktiska parken kommer se ut.

Swedbank storsatsar på solel. Banken har nu tecknat en avsiktsförklaring med Eneo Solutions att ingå ett energiköpsavtal, även kallat PPA. Solparken kommer bli Sveriges största och kommer leverera omkring 10 000 MWh solel per år.

Elen från solparken kommer motsvara ungefär 30 procent av elförbrukningen på alla Swedbankkontor i Sverige eller hela energibehovet på Swedbanks huvudkontor. Eneo kommer äga och förvalta anläggningen och Swedbank kommer köpa den el som produceras.

”Detta är ett stort steg för solcellsmarknaden i Sverige. Swedbank visar vägen för andra bolag att det går att satsa stort på solel utan att behöva belasta sin investeringsbudget. Det ska bli spännande att se vilka bolag som följer efter,” säger Joar af Ekenstam, ansvarig stora företag på Eneo Solutions.

Satsningen är en del av Swedbanks arbete för att minska det egna klimatavtrycket och inspirera människor och företag att göra hållbara val. Solparken planeras att tas i drift under juni 2020.

Läs Swedbanks pressmeddelande här.

Om Eneo

Eneo gör det enkelt för fastighetsägare inom privat och offentlig sektor att bli en del av den gröna revolutionen inom småskalig energi. Vi hjälper våra kunder med allt från konsultuppdrag och att utveckla strategier till att få solceller och geoenergi som tjänst.

Eneo Solutions grundades 2013 med visionen att skapa och förvalta så mycket grön energi som möjligt på ett långsiktigt hållbart och ansvarsfullt sätt. Eneo ägs av sina anställda samt två investeringsbolag.