Enerco följer kundernas behov – inför korttidsarbete i april

Enerco följer kundernas behov – inför korttidsarbete i april

Det nya coronavirusets (Covid-19) framfart påverkar hela samhället, inte minst näringslivet och de stora producerande industrierna. Inom Enerco följer man utvecklingen dag för dag och vidtar de åtgärder som krävs för att hantera utvecklingen på bästa sätt. Från den 1 april inför man korttidsarbete inom några av företagets enheter.

Agerandet inom Enerco för att hantera Covid-19 har hittills varit både proaktivt och brett. De flesta åtgärderna har varit preventiva, med syfte att minska risken för smitta och eventuell spridning bland medarbetarna.
- Eftersom vi servar våra kunder på plats, rör oss mycket geografiskt och möter många människor i vår vardag är det viktigt för oss att vara extra försiktiga. Vi har därför växlat upp vårt interna kommunikationsarbete och lägger stor kraft på att hålla medarbetarna informerade om vilka riktlinjer som gäller och hur vi kan ta hand om vår egen och andras hälsa på bästa sätt, säger Niklas Pettersson, vd för Enercokoncernen.

Fortsatt trygg och stabil partner
När det gäller kundernas efterfrågan har den mattats av på vissa håll, som en följd av världsläget. Enerco följer och bevakar kundernas behov och valde, med start den 1 april, att införa korttidsarbete inom några av företagets enheter.

- Eftersom efterfrågan minskat på vissa tjänster har vi gjort tillfälliga anpassningar därefter. Att införa korttidsarbete i delar av organisationen är en av åtgärderna. Trots det tuffa världsläget har vi ändå en positiv bild över marknaden i stort. Som servande partner till industrin är vi vana att anpassa oss efter kundernas behov, inte minst i krissituationer. Det gör att vi också kunnat hjälpa flera kunder som exempelvis tappat viktiga resurser på grund av sjukfrånvaro, inreseförbund och liknande. Där har vi haft möjlighet att kliva in snabbt och bidra med spetskompetens. Vårt mål just nu är att fortsätta vara kundernas trygga och stabila partner och att vi tillsammans ska ta oss igenom det här, säger Niklas Pettersson.