Julbrev 2020

Så var det dags att sammanfatta ännu ett år. Ett år som många nog är glada att äntligen få lägga bakom sig. Men på Energiförbättring kan vi ändå summera ett år med flera höjdpunkter.

För 2020 var året då Energiförbättring tog steget och blev ett elföretag. Genom förvärv av montörer med både yrkesskicklighet och rätt behörighet så kan Energiförbättring nu även göra elarbeten. Eftersom elarbeten är en central del i alla installationer så underlättar det mycket för kunden att vi nu kan göra dessa arbeten in-house.

-Det har alltid stått på agendan att bli en behörig elfirma med egna montörer med A-behörighet och nu har vi äntligen uppfyllt det. Detta kommer skapa både konkurrensfördelar och trygghet, säger Johan Ahlgren, ägare Energiförbättring.

2020 var även året då vi bröt ny mark och expanderade internationellt! I april skrevs nämligen avtalet under som innebar att Energiförbättring fick sitt första projekt utanför Sveriges gränser. På danska Jylland ansvarade vi för att säkerställa uppvärmningen i en 8000m2 stor industrihall. Kunden var den danske byggmästaren Daugaard Pedersen A/S och hyresgästen är Bring Express Danmark A/S. Bring har som mål att vara fossilfria redan 2025 och vände sig till Energiförbättring för hjälp med att uppnå detta. Efter en tight tidsplan kunde Energiförbättring i juni slutföra projektet och driftsätta anläggningen. Ett projekt som öppnar nya spännande dörrar för framtiden!

Det är så klart svårt att sammanfatta 2020 utan att nämna covid-19 och dess konsekvenser för hela samhället. Något som även Energiförbättring har påverkats av. Under våren när viruset bröt ut i Europa så rådde stor försiktighet i många branscher. Genom att tillfälligt växla ner verksamheten och korttidspermittera personal tog Energiförbättring ansvar och säkerställde att man tog sig igenom den värsta perioden utan att ta några risker. Och det positiva är att vi snart kunde växla upp igen när marknaden stabiliserat sig igen. Något som var möjligt tack vare att all personal har varit flexibla och hjälpts åt.

Under hösten har vi fortsatt hjälpa både små och stora kunder att hitta bättre energilösningar. Ett exempel är BRF Bovieran Hönö där vi som totalentreprenör installerar bergvärme.

-Vi kommer att installera ett system som sänker driftskostnaderna men i detta faller är det framför allt automatisering av driften som var intressant för kunden. Vi ser fram emot att genomföra detta projektet till hösten, meddelar Erik Myhrberg – Försäljningschef Energiförbättring AB

Ett annat spännande projekt är Pilgårdens äldreboende där vi just nu genomför en stor energientreprenad där både bergvärme och solceller kommer installeras. I början av nästa år kommer projektet stå klart som innebär att borrhålen kommer kunna laddas med energi från solfångare.

– Systemet är tryggt och miljövänligt. Det ger värme under vintern och kyla under sommaren, säger Louise Florell.

Och nu är det inte långt kvar till nästa år, ett år som vi ser fram emot extra mycket! För 2021 fyller nämligen Energiförbättring 30 år. Det ska vi naturligtvis fira och uppmärksamma på många sätt. Så nu hoppas vi på att vaccineringen blir lyckad och att vi snart får träffas igen så att vi kan fira tillsammans!

Men först tar vi lite julledigt och laddar på med ny energi.

God jul och gott nytt år önskar vi på Energiförbättring.

• Klimatfrågor

Louise Florell