Välkommen inriktning i myndigheternas regleringsbrev

Välkommen inriktning i myndigheternas regleringsbrev

Regeringen har beslutat om regleringsbreven för 2024 för myndigheterna på energiområdet. Regleringsbreven styr myndigheternas arbete för det kommande året och innehåller en rad olika satsningar och uppdrag. Flera av dessa ligger i linje med de frågor som Energiföretagen uppmärksammat och drivit under senare år.

- Vi ser en rad välkomna beslut och inriktningar i regleringsbreven där jag bland annat vill lyfta vikten av att sätta ett mål för överföringskapacitet, en fråga vi drivit i flera år. Det blir också tydligt att staten nu tar ett mer övergripande och långsiktigt ansvar för svensk energiförsörjning, helt i linje med den Handlingsplan för klimatomställning och elektrifiering som vi presenterade i november, säger Åsa Pettersson, vd på Energiföretagen Sverige.

Affärsverket svenska kraftnäts regleringsbrev anger att affärsverket får ett tydligare ansvar för att Sverige ska kunna möta ett utökat elbehov. Detta med utgångspunkt i regeringens bedömning att elbehovet väntas öka till minst 300 TWh till år 2045.

Bland annat får Svenska kraftnät ett kortsiktigt mål som innebär att överföringskapaciteten mellan elområden i Sverige vintertid ska vara högre än under vintermånaderna de senaste tre åren. Dessutom ska Svenska kraftnät själva föreslå ett mål för ökning av överföringskapaciteten mellan elområdena i Sverige. Detta är något som Energiföretagen efterfrågade 2021.

Svenska kraftnät ska även få en tydligare roll i att peka ut var elproduktion, elanvändning och lager bör anslutas i landet för att bidra till en effektivare utbyggnad av elsystemet. Detta är i linje med den mera aktiva roll för staten som Energiföretagen efterfrågat i sin plan för klimat- och energiomställning som presenterades i november i år.

För Statens energimyndighet understryks den fortsatta vikten av elektrifiering av transportsektorn, där myndigheten i höstas fick ett nationellt samordningsansvar för utbyggnaden av laddinfrastruktur. Under nästa år skall detta arbete, liksom kommande insatser, redovisas.

Även Energimarknadsinspektionen har ett viktigt arbete i energiomställningen och i dess regleringsbrev pekas fortsatt arbete för att korta ledtider och tillståndsprocesser ut. En annan viktig del är det utökade ansvaret i energiplaneringen. Här har även Länsstyrelserna ett utökat ansvar vilket regeringen lyfte fram i ett separat pressmeddelande under torsdagen.