Borgholmstjejer är svenska mästare i energibesparing

Nu siktar de på att bli bäst i Europa. Vinnarna av 2011-2013 års upplaga av energispartävlingen Energismarta Grannar är Team Snåljåparna från Borgholm; Anna Eriksson, Beatrice Solhjort, Carola Granström, Marie Krall, Susanne Elmbro. Officiell prisutdelningen kommer att ske den 21 maj på Öland, i samband med att tävlingens ambassadör Pär Holmgren och Elmopedturnén kommer till Ekerum.

”Det känns jättebra och jättekul att ha vunnit eftersom vi gick in rätt hårt för att vinna.” säger Carola Granström om tiden med tävlingen Energismarta grannar. ”Vi pratade mycket inom laget och försökte klura ut olika sätt att spara energi på. Vi peppade varandra mycket, och gav varandra tips och råd. Vi hade roligt under tiden och skrattade mycket.”

Team Snåljåparna deltog i den första omgången 2011-2012 och med sina 15, 46 % energibesparing hade de skaffat sig en ledning som stod sig även i den andra omgången som avslutades i mars, och de går obesegrade ut ur den svenska deltävlingen. Nu får fyra representanter från laget följa med till Bryssel och delta när årets Europamästare ska koras.

Tävlingen pågick under fyra månader och det gjorde att deltagarna fick in rutiner och vana med sina nya energieffektiva vanor. ”Jag släcker alltid när jag går ur ett rum, och tvättar och diskar alltid med fulla maskiner numera”, säger Carola Granström. ”Det märks på elräkningen nu, att vi använder elen bättre”, fortsätter hon, ” som t.ex. att vi har bytt till LED-lampor, satt skymningsrelä på utebelysningen och inte har elektriska apparater på stand by längre”.

Det svåraste var att få med familjemedlemmarna i tänket och att få tonåringarna att duscha kortare tid, berättar Carola. När laget började så hade de uppfattningen att det var på uppvärmningen av huset man kunde spara mest. Och visst är det viktigt att se om man kan sänka inomhustemperaturen med någon grad. Men det som Team Snåljåparna upptäckte var att det var alla aktiviteter man drog igång när man kommer hem efter jobbet som drar mest energi och att det är här de stora energisparvinsterna kan göras. ”Jag blev förvånad att det gjorde så stor skillnad”, säger Carola Granström, ”att det går att påverka mer än man kanske tror bara på att ändra på några små vardagliga vanor. Många bäckar små är devisen.”

Det är andra gången som den europeiska energispartävlingen Energismarta grannar anordnas. Förra omgången vanns av ett svenskt lag, Team Ahlgren från Karlskrona.

En finansiering från Naturskyddsföreningen är möjlig tack vare försäljning av Bra miljöval el, något som också en smart energianvändare såklart väljer. Tävlingen delfinansieras också via Energimyndigheten och IEE.

För mer information,

kontakta projektledare Christel Liljegren tel. 0706-20 83 08, christel.liljegren@energikontorsydost.se