Södra Mörrum belyser verkstäder med Intenz och Docker

Södra Mörrum belyser verkstäder med Intenz och Docker

Södra i Mörrum har ersatt konventionell belysning i mek- och svetsverkstad med Intenz. Traverskranarna har bestyckats med Docker kranbelysning. Den nya belysningen styrs av fastighetens KNX-system. Resultatet är kraftigt förbättrad arbetsbelysning samt rejäl energibesparing.

Installerat innan åtgärd
Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 33,50kW
Årsförbrukning (8 760h): 293 460kWh
Installerad belysningseffekt W/m²: 25,5 (yta 1 315m²)

47 Intenz, varav 5st nödljusarmaturer
6st Docker kranbelysning
Ny installerad effekt: 8,63kW
Ny årsförbrukning med styrning 30 585kWh
Installerad belysningseffekt W/m²: 6,6 (yta 1 315m²)

Besparing
Minskad installerad effekt: 24,87kW, 74 %
Minskad årsförbrukning: 262 875kWh, 90 %

Garanterad besparing

Besparing under garantitiden 10 år: 2 628 750kWh

“Vi är jättenöjda med den nya takbelysningen och arbetet går mycket enklare nu. Tidigare fick vi använda ficklampor och pannlampor. Kranbelysningen fungerar också jättebra! Tidigare skuggade kranen så det blev mörkt när man skymde den gamla takbelysningen. Med den nya belysningen är detta inte längre ett problem.”

Robin Sonesson, Mekverkstad pumpväxel

Ljustekniska resultat
Kravställd ljusnivå: Medel 500 lux
Uppmätt ljusnivå innan åtgärd: 300–700 lux
Uppmätt ljusnivå efter åtgärd: 480–953 lux
Luxmätare: Hagner EC-1

“Den tidigare belysningen hade ett gulaktigt sken, vilket gjorde att det kändes dunkelt. Den nya belysningen fungerar väldigt bra och det vitare ljuset är mycket bättre när man står vid arbetsbänken.”Johan Håkansson, Svetsverkstad

Belysningsstyrning och nödljus
Fastighetens KNX styr belysningen via Schneiders Gateway som sammankopplar DALI med KNX.

Armaturerna dimras till 80 % mellan 06:00 och 18:00 vardagar. Övrig tid dimras belysningen till 10 % men kan vid behov tändas upp till 80 % under programmerad tid via tryckknappar. En binäringång för hantering av tillkommande apparater t.ex. rörelsedetektorer och skymningsrelä används för Plejd-enheten som i detta fall agerar timer och veckour.

Generator för nödkraft tar över driften av nödljusarmaturerna vid bortfall. Dessa ljusregleras inte, de är fullt upptända och tjänar som belysning för passage genom lokalen under tiden.

Materiallista styrning
Gateway (17 392 61)
Binäringång (17 592 13)
Tidur (13 777 02)
Logikmodul (17 500 94)

Södra har investerat i en belysningslösning som...

• uppfyller uppställda ljuskrav och önskemål.
  • är europatillverkad.
  • är energieffektiv.
  • är RoHs-certifierad d v s helt fri från farliga tungmetaller.
  • bidrar till säkrare arbetsmiljö.
  • har 10 års funktionsgaranti.

Energisystem AB erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper svenska hamnar, sportanläggningar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll – En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.