Wallenstam storsatsar för att minska energianvändningen

Fastighetsbolaget Wallenstam med huvudkontor i Göteborg är en återkommande kund som fortsätter att investera i smarta energilösningar. Wallenstams projektledare Magnus Bellvik berättar mer om samarbetet.

– Vi skruvar alltid lite till för att hitta energieffektiva lösningar. Det känns rätt för oss. Vi ser ekonomiska och miljömässiga fördelar med att återvinna energin i våra lokaler med hjälp av Energy Machines integrerade energisystem, berättar Magnus Bellvik, projektledare för kommersiella fastigheter hos Wallenstam.

Flexibla energilösningar är grunden

Tillsammans har Energy Machines och Wallenstam skapat en mer hållbar fastighetsdrift för fastighetsbolaget.
– Att välja energismarta aggregat är en del i en helhet. Flexibiliteten med platsbyggda system gör att vi hittar bra lösningar trots begränsade utrymmen att bygga på, fortsätter Magnus.

Nytt kvarter med pålitligt inomhusklimat

Det senaste energiprojektet gäller projektering av ClimateMachines™ vid uppfräschningen av kvarteret Borgeby, Kungsportsavenyn 21–25. Det klimatsmarta luftbehandlingsaggregat ska säkerställa ett pålitligt inomhusklimat med högsta verkningsgrad i kvarteret som rymmer både bostäder och kommersiella verksamheter.

Säker drift med rätt temperaturer

Tidigare energisamarbeten visar goda resultat. Kontorsbyggnaden i Gårda har fått bästa möjliga inomhusluft med ventilationsaggregatet ClimateMachines. På Vasagatan 43B blev en tänkt lösning med konventionell ventilation bortvald till förmån för samma luftbehandlingsaggregat från Energy Machines. Resultatet blir att aggregatet återvinner värmen från restaurangerna i bygganden, och minskar miljöpåverkan avsevärt.

• luftbehandling

Torbjörn Sjögren