Emil Jönsson, Zebastian Modin och Jerry Ahrlin

Team Engcon åker Vasaloppet

Verkstadsföretaget Engcon, som tillverkar tiltrotatorer och tillbehör till grävmaskiner, skördar framgång och prisas för sin ekonomiska tillväxt. Det är något som inte vore möjligt utan en frisk och välmående personal och därför är friskvård en viktig del i personalutvecklingen sedan en lång tid tillbaka. Under förra året testade företaget ett nytt grepp med ett motiverande representationslag i skidåkning för att stimulera företagets personal ytterligare till träning. Engcon ställer upp med tre lag i Stafettvasan den 28 februari och ett antal åkare i Vasaloppet 1 mars 2020 med Zebastian Modin i täten.

Alla Engcons anställda har möjlighet att bli sponsrade och åka Vasaloppet med teamet, i samma färger, som en del av Team Engcon, för att motiveras att intressera sig för motion och börja röra på sig. Målet är att skapa ett starkare Engcon och visa att allt är möjligt. Därför består teamet av både personal och elitåkare. Längst fram i startleden står Zebastian Modin, en av Sveriges mest framgångsrika paraidrottare med medaljer från både Paralympics och VM. Han kör Vasaloppet med Jerry Ahrlin, Emil Jönsson och Robin Bryntesson som ledsagare.

När vanliga motionärer ställer upp i Vasaloppet handlar det framförallt om att orka sig igenom loppet men för Zebastian som är vältränad är det andra utmaningar.

– Den största utmaningen är att hålla koncentrationen uppe och att åka fort i nio mil. Jag har aldrig åkt Vasaloppet förut, så jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Den längsta sträckan jag har tävlat hittills är 42 km på rullskidor alt. 20 km på längdskidor, så jag ställer mig i startfållan med skräckblandad förtjusning, förklarar Zebastian Modin.

Uppladdningen för att klara Vasaloppet har inte bara varit långlopp men mycket mer stakträning än vanligt.

– Jag uppskattar verkligen att få tävla för Team Engcon. Det är kul att få vara en del i en unik satsning på både elitåkare och motionärer, för såväl personal som bor i Strömsund. Att alla är välkomna och allt är möjligt. Det passade mig väldigt bra att prova ett långlopp i år, eftersom det inte är något mästerskap i år och jag var sugen på att utmana mig själv genom att prova någonting nytt och då är ju Vasaloppet speciellt, säger Zebastian.

Vasaloppet är ett årligt långlopp på skidor som körs första söndagen i mars. Sträckan är 90 kilometer och går från Berga By i Sälen till Mora i Dalarna i Sverige. Det är det äldsta och största långloppet i världen sett till antalet anmälda. Från Team Engcon kommer tre lag med åkare från personalen åka Stafettvasan samt Zebastian Modin, Jerry Ahrlin, Laila Kveli, Magnus Näslund att åka Vasaloppet.