Ängelholms arkitekturpris går till bostadsrättsföreningen Åkanten

Ängelholms arkitekturpris går till bostadsrättsföreningen Åkanten

Det blir bostadsrättsföreningen Åkanten som tilldelas Ängelholms kommuns arkitekturpris. Priset delades ut i samband med nationaldagsfirandet i Hembygdsparken den 6 juni.

Arkitekturpriset delas ut till byggnader, bebyggelsemiljöer eller anläggningar som parker eller torg i Ängelholms kommun, som genom god gestaltning utvecklat arkitektoniska kvalitéer samt den lokala identiteten. Även goda exempel på renovering av byggnad kan komma ifråga. Det ska dock vara ett projekt som är uppfört i Ängelholms kommun, och som inte är färdigställt för mer än fem år sedan.

Priset är ett hedersomnämnande och består av en unik bronsplakett som kan monteras på byggnadsverket.

Juryns motivering:

Utmärkande är det fina samspelet mellan de omsorgsfullt inpassade byggnaderna, staden och Rönne å. Med inlevelsefullt utformade lägenheter som badar i ljus och utblickar mot vattnet och grönskan, inramade av mönstermurade tegelfasader och väl utformade detaljer i entréer och räcken, lyckas Brf Åkanten med konststycket att både smälta in och skapa ett modernt utropstecken.