Rapport från kommunstyrelsen 14 oktober

Här följer sammanfattningar av några utvalda ärenden från kommunstyrelsens sammanträde den 14 oktober. Samtliga ärenden samt mer information finns i protokollet som publiceras på www.engelholm.se när det är justerat.

Pengar för utbildningsforum Hälsa

Huvuduppdrag Hälsa kommer den 29 oktober genomföra ett utbildningsforum för 750 medarbetare. Totalt blir det cirka 20 olika sessioner med ett brett utbud, allt i från stresshantering, mångfald, salutogent arbetssätt till vård i livets slutskede. Kommunstyrelsen tog beslut om att föreslå kommunfullmäktige besluta att huvuduppdrag Hälsa tillskjuts utbildningsmedel motsvarande 397 000 kr för genomförandet av utbildningsforum hösten 2015. Finansieringen föreslås ske med kommunfullmäktiges avsatt medel för utbildning inom före detta socialnämndens verksamhet.

Ny huvuduppdragschef Lärande och familj

Kommunstyrelsen beslutade om att godkänna att Christer Kratz blir ny chef för huvuduppdrag Lärande och familj i Ängelholms kommun. Christer kommer från tjänsten som skolchef i Nybro kommun som i dagarna utsågs till landets fjärde bästa skolkommun av Lärarförbundet. Han tillträder vid årsskiftet.

Uppsägning av medfinansieringsavtal gällande gång- och cykelväg

Trafikverket har gjort en bristanalys och nulägesbeskrivning avseende förutsättningarna för en gång- och cykelväg mellan Björkhagen och Magnarps skola. Rapporten speglar både Ängelholms kommuns och Trafikverkets uppfattning att det är svårt att hitta en acceptabel lösning för en gång- och cykelväg på sträckan. Med anledning av detta önskar Trafikverket att säga upp det medfinansieringsavtal, avseende gång- och cykelväg mellan Björkhagen och Magnarps skola, som finns sedan tidigare. Kommunstyrelsen beslutade godkänna uppsägningen och beslutade även att förorda Trafikverket att en gång- och cykelväg mellan Vejbyslätt och Magnarps skola bör prioriteras istället.