Johanna Svedberg och Monica Jusu Bah, spelare i svenska F17-landslaget, jublar efter ett mål. Foto: Svenska Fotbollförbundet

100 dagar kvar till fotbollsfest i Ängelholm

Idag är det 100 dagar kvar till turneringen UEFA F17-EM i fotboll som ska spelas i Sverige, där Ängelholm är stolt medarrangör. Förutom möjligheten att se internationell fotboll kommer Ängelholms kommun i samband med turneringen erbjuda en rad spännande aktiviteter som är förknippat med det lokala föreningslivet och ungas idrottande.

Falkenberg, Varberg, Halmstad och Ängelholm står som värdstäder för turneringen som går av stapeln mellan den 9-22 maj 2020.

– Turneringen är det första europaslutspelet i fotboll, på ungdomssidan, i Sverige på 18 år. Det är Europas åtta bästa nationer i ålderskategorin som kommer till Sverige för att göra upp om titeln europamästare. Dessutom är turneringen VM-kvalificerande, det känns otroligt häftigt, säger Daniel Henrysson, projektsamordnare Ängelholms kommun.

Winning together

Turneringens värdeord är Winning together och därför planerar nu Ängelholms kommun tillsammans med lokala samarbetspartners och föreningsliv att göra turneringen till ett arrangemang med aktiviteter som ska passa alla.

Genom stöd från bland annat Sparbankstiftelsen Gripen erbjuder Ängelholms kommun under året kostnadsfria utbildningar som främst riktar sig till tjejer som idrottar men även föreläsningar av kända idrottsprofiler för alla intresserade. I samband med turneringsstarten planeras också en aktivitetsdag, där alla har möjlighet att prova idrotter från det lokala föreningslivet.

– Vi kommer i dagarna gå ut med information till lokala föreningar och hoppas att många vill delta under aktivitetsdagen för att inspirera till ökad rörelseglädje och engagemang, säger Daniel Henrysson.

Men det är inte allt som planeras.

– Ytterligare aktiviteter kopplade till turneringen kommer också ske. Där finns det stora möjligheter för föreningslivet att vara med. Under våren kommer mer information - så håll utkik, säger han.

Ängelholm dekoreras lila

Just nu planeras det för hur Ängelholm och arenan ska smyckas inför turneringen. Ängelholms Näringsliv är med i samarbetet för att göra Ängelholm extra vackert under turneringsdagarna. Turneringens färg är lila och det kommer på olika sätt synas runt om i kommunen.

Ängelholms FF arrangerar matcherna på Ängelholms IP

– Ängelholms FF ser fram emot att få visa upp IP för övriga fotbollseuropa. Att hjälpa Ängelholms kommun att arrangera dessa tre matcher ligger oss varmt om hjärtat då vi får möjlighet att marknadsföra flickfotboll på ett fantastiskt sätt, säger Bengt Holmåker, tf. klubbchef, Ängelholms FF.

Mer information om turneringen

I Ängelholm spelas tre matcher under turneringen - den 10, 13 och 16 maj. Lottningen sker den 3 april i Halmstad. Mer information om tider, biljetter och anmälan till kringaktiviteter kommer längre fram.

UEFA F17-EM

Turneringen på Svenska fotbollförbundets sida

För mer information kontakta:

Daniel Henrysson
​Projektsamordnare