Årets arkitekturpris delades ut under festliga former

Årets arkitekturpris delades ut under festliga former

En byggnad som knyter an till det befintliga och som tillför nytt i ett av Ängelholms äldsta kvarter samt en stilfull renovering med känsla på Danielslundsgatan 31. Det är årets vinnare av Ängelholms arkitekturpris som delades ut för andra gången.

Priset delades ut under kommunens nationaldagsfirande som i år direktsändes från Hembygdsparken. Syftet med priset är att lyfta fram ett byggnadsverk av hög arkitektonisk kvalitet som också förmedlar nyskapande, som bidrar till god livsmiljö och sätter Ängelholm på kartan.

– Det är två väl värda vinnare som med både skicklighet och nyskapande bidrar till Ängelholms stadsbild på ett bra sätt, säger Tomas Fjellner (M), ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden.

– Det är väldigt roligt att dela ut det här priset för nu byggs det mycket i Ängelholm och merparten av det som byggs är av väldigt hög kvalitet, säger Pernilla Theselius, stadsarkitekt på Ängelholms kommun.

Två priser delades ut

I år delades priser ut för årets bästa nybyggnation och för årets bästa renovering.

Årets arkitekturpris för årets bästa nybyggnation tilldelades bostadsrättsföreningen Tullporten av Möller arkitekter AB med motiveringen:

Särskilt förtjänstfullt är den skickliga gestaltningen av det nya i relation till det gamla. Materialpaletten med tegel, cortenstål och glas används med stor kreativitet för att skapa detaljer och färgsättning som både knyter an till befintligt och tillför Ängelholms äldsta delar ett spännande, nytt och eget uttryck.

Årets arkitekturpris för årets bästa renovering tilldelades f d Kronjägarbostället på Danielslundsgatan 31 med motiveringen:

Kronjägarbostället med anor från 1700-talet har genomgående renoverats med känsla, stil och kunskap. Genom varsam modernisering har ekonomibyggnader omvandlats till bostad, med färger och detaljer som gör den ursprungliga gårdens charm rättvisa och skapar kontinuitet i Ängelholms kulturmiljö.

*Priset är en bronsplakett skapad av designern och formgivaren Jens Fager.

Pernilla Theselius
      Stadsarkitekt