Ängelholm åter i topp i ranking av robusta kommuner

Ängelholm åter i topp i ranking av robusta kommuner

Ängelholm hamnar i topp i kategorin ”Pendlingskommun nära större stad” och rankas på plats 17 bland alla Sveriges kommuner i den senaste rapporten där Sveriges robusthet inför framtiden rankas.

I den årliga rapporten Regionernas kamp rankas Sveriges kommuner genom ett antal parametrar och visar hur rustad kommunen är inför framtiden och olika typer av samhällsförändringar. Resultatet baseras på bland annat demografi, befolkningsutveckling, arbetsmarknad och utbildningsnivå. Siffror från senaste året och utvecklingen under senaste 10 åren analyseras.

Ängelholms kommun intar en stark första plats inom kategorin ”Pendlingskommun nära större stad”, som med 52 kommuner är den största gruppen i undersökningen.

Bland de skånska kommunerna sticker Ängelholms kommun ut som en av kommunerna i toppen som inte har närhet till storstaden Malmö men som ändå får höga poäng.

I rapporten nämns särskilt att Ängelholm är en attraktiv ort för många att bosätta sig i, med dess närhet till Helsingborg och Halmstad. Ängelholms kommuns höga inrikes flyttnetto lyfts särskilt fram, alltså att många från övriga Sverige flyttar till kommunen.

– Det är glädjande att vi tar en förstaplats som Sveriges mest robusta ”Pendlingskommun nära större stad”. Kartläggningen visar att Ängelholm står på en stabil grund och kan stå emot snabba omvärldsförändringar, säger Robin Holmberg (M), ordförande i kommunstyrelsen i Ängelholms kommun.

Med pendlingskommun nära större stad räknas man till om minst 40% pendlar ut till större stad för att arbeta.

Kartläggningen Regionernas kamp görs årligen av teknik- och analysföretaget WSP.

Till rankingen (WSP)

För frågor kontakta: