Ängelholm får eldrivna stadsbussar genom pilotprojekt

Ängelholm får eldrivna stadsbussar genom pilotprojekt

Kommunstyrelsen i Ängelholms kommun fattade igår, den 25 mars, beslut om att godkänna Ängelholm som pilotkommun för stadsbussar med eldrift. Det är Region Skåne som genom Skånetrafiken kommer driva projektet som sträcker sig över fyra år och har planerad start i december.

- När vi fick höras talas om projektet kände vi direkt att detta var något för oss. Det fanns en politisk enighet om att Ängelholm skulle vara en utmärkt plats för pilotprojektet och Region Skåne höll med, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S).

Beslut om att stadsbussar med eldrift ska implementeras i en medelstor skånsk stad för utvärdering inför framtiden fattades av kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Region Skåne skriver i sitt underlag att Ängelholms kommun bedöms vara en lämplig ort för ett fyraårigt pilotprojekt eftersom Ängelholm har god resandeutveckling, vissa delar av linjerna körs på trafikkänsliga gator där miljöeffekter av elbussar blir stor samt att stadsbussarna blir ännu viktigare i det totala trafiksystemet i samband med utbyggd Pågatågstrafik.

- Vi har sedan tidigare tagit beslut om att Ängelholms kommun ska vara 100 % fossilfri i alla transporter som kommunen äger eller brukar till 2021. Nu tar vi ytterligare ett steg mot en bättre och även tystare miljö genom att involvera kollektivtrafiken och stadsbussarna, berättar Lars Nyander (S).

Efter kommunstyrelsens beslut inleds nu förhandlingar med Region Skåne för att teckna ett avtal.

I avsiktsförklaringen avser Skånetrafiken att:

• Genomföra ett fullskaligt pilotprojekt med elbusstrafik på stadsbussarna i Ängelholm med start december 2015. Anförskaffa erforderligt antal fordon för att försörja stadstrafiken på en högklassig nivå. Projekttiden är fyra år.
  • Trafikera sträckan Vejbystrand – Ängelholm med hör turtäthet för att maximera effekten av Barkåkra station. I högtrafik trafikeras linjen med kvartstrafik och övrig tid halvtimmastrafik
  • Fortsatt trafikera sträckan Förslöv – Ängelholm med regionbuss fram till december 2016 för att sedan utvärdera behovet efter Pågatågens införande

Ängelholms kommun avser att:

• Aktivt delta i Skånetrafikens pilotprojekt om elbusstrafik i Ängelholms stadstrafik.
  • Verka för att en busshållsplats vid Barkåkra station byggs i syfte att skapa effektiv förbindelse till Pågatågen. (Genomförande- och finansieringsavtal med Trafikverket region syd för ’’Pågatåg norr om Ängelholm’’ omfattar busshållplatser på Skepparkroksvägen, där Ängelholms kommun svarar för genomförande och finansiering.)
  • Utreda möjligheterna att på sikt bygga en ny vägförbindelse mellan Barkåkra station och Björkhagsvägen, alternativt höja standarden på nuvarande väg så att restiden förkortas enligt projektets målsättningar. Inriktning för genomförande 2017-08-31
  • Verka för en busshållsplats för norrgående respektive södergående trafik för resenärer till/från Skepparkorken placeras mellan Barkåkra station och Björkhagsvägen i syfte att bibehålla kundernas tillgänglighet till kollektivtrafiken. Busshållsplaceringen anpassas till eventuell ny vägförbindelse.

Lars Nyander (S)

Kommunstyrelsens ordförande

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se