Ängelholm uppmärksammas för insatser mot berusningsdrickande

Ängelholm uppmärksammas för insatser mot berusningsdrickande

I Ängelholm har vi länge arbetat med konceptet Varannan Vatten. Ett koncept med syftet är att minska berusningsdrickande genom att uppmana människor till dricka vartannat glas vatten i samband med alkoholkonsumtion. På olika sätt har Ängelholms kommun försökt att utveckla arbetet med Varannan Vatten på ett kreativt sätt. Bland annat genom kit till krögare och genom att bjuda på vatten vid olika arrangemang och festivaler som vänder sig till personer över 18 år.

Ekebofestivalen, som arrangeras årligen i Skåne, är en av de festivaler där vi bjuder besökarna på vatten. För den insatsen uppmärksammas nu Ängelholms kommun och tilldelas ett IQ-projekt av IQ-initiativet, ett dotterbolag till Systembolaget.

18 500 glas vatten

Ekebofestivalen har en åldersgräns på 18 år och besöks av närmare 20 000 personer. Inom festivalområdet finns flera försäljningsställen som serverar alkohol, något som medför en risk för berusning.

Under de två sista festivaldagarna 2017 delades stora mängder vatten ut - närmare 3 700 liter i 18 500 muggar.

Insatserna vid Ekebofestivalen har bidragit till att berusningen och antalet ordningsärenden stadigt sjunkit. Under de senaste två åren rapporterades varken någon misshandel eller omhändertagande av berusade personer.

Kristina Walther, kommunens alkoholhandläggare, ser positivt på utfallet av insatsen:

- Festivalerna har blivit lugnare och vi har fått uppskattning från både festivalbesökarna, som haft en trevligare festivalupplevelse, och från polis som inte behövt göra några ingripanden. Vi kommer självklart att fortsätta med insatsen kommande år.

Ett diplom för det tilldelade IQ-projektet delas ut på myndighetsnämndens sammanträde den 14 februari.

Om IQ

Varje år drabbas många människor av negativa effekter av alkohol. Alltifrån

många unga vuxna som drabbas av minnesluckor på grund av för stort intag, till trafikolyckor eller att människor utvecklar ett beroende som både skadar dem själva och deras omgivning.

Mot den bakgrunden vill IQ-initiativet uppmärksamma och lyfta fram projekt och goda exempel runt om i Sverige för att inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen och verka för en smart syn på alkohol.

Ett IQ-projekt ska handla om att förebygga eller minska alkoholproblem. Det ska vara inriktat på den egna verksamheten eller det egna närområdet och bestå av en konkret handling.

För ytterligare information:

Sara Dinwiddie, ansvarig för IQ:s nätverk, 076-865 25 70 alt e-post: sara@iq.se

Kristina Walther, alkoholhandläggare i Ängelholms kommun, på telefon 0431-469 142 alt e-post: krisitna.walther@engelholm.se