Högtflygande Ängelholmare i Hembygdsparkens trädkronor.

Ängelholmarnas idéer kan få vingar med hjälp av ny visionsfond

Har du en idé om hur Ängelholm kan bli ännu bättre? Arbetet med Ängelholms nya vision går vidare. Inom kort kan alla ängelholmare söka medel ur den nya visionsfonden som ska uppmuntra initiativ i visionens anda.

Den 27 september i år fattade kommunfullmäktige beslut om en ny vision för Ängelholm.
Samtidigt bestämde man att inrätta en särskild visionsfond som ska uppmuntra aktörer som vill arbeta tillsammans för att förverkliga vision 2035.

Nu har kommunstyrelsens arbetstutkott sagt ja till upplägget kring visionsfonden och avsätter 200 000 kronor per år till intressanta utvecklingsidéer från ängelholmarna. Det ska vara projekt som är nytänkande, bidrar till samverkan och kan göra Ängelholm ännu mer attraktivt. Maximalt belopp som delas ut per projekt är 20 000 kronor. Ambitionen är att på sikt öka visionsfondens medel.

– För att göra det omöjliga möjligt behöver vi våga tänka i nya banor och pröva nya arbetssätt. Därför vill vi uppmuntra alla ängelholmare till att våga tänka nytt genom att skapa en visionsfond, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M).

Fonden ska bidra till att fler invånare och aktörer blir engagerade och få lust att arbeta i den nya visionens anda. Invånare, föreningar och näringsliv ska kunna söka medel för aktiviteter, idéer och projekt. Sökanden behöver inte vara bosatt inom kommunen, men projektet ska genomföras i Ängelholms kommun. I vissa fall kan det vara nödvändigt att den som söker är myndig, till exempel om det kommer att krävas polistillstånd.

– Det behöver inte vara stora projekt, det kan lika gärna vara en innovativ idé som man vill testa i liten skala för att se om det kan fungera i en större satsning, säger Robin Holberg. Visionens tre områden: Mod att tänka nytt, Tillsammans händer det och en Plats för liv, är viktiga ledstjärnor för hur visionsfonden ska fungera, fortsätter Robin Holmberg.

Ansökan till visionsfonden kommer att ske digitalt via kommunens webbplats engelholm.se och kommer att öppnas upp för idérika ängelholmare från den 17 januari 2022.

Kommunstyrelsen fattar slutgiltigt beslut den 1 december.

För mer information:

Lena Åström