Ängelholms kommun inför ny säker väg för visselblåsare

Ängelholms kommun inför ny säker väg för visselblåsare

Ängelholms kommun har öppnat en tjänst för visselblåsare. Det innebär att exempelvis kommunanställda kan slå larm om man misstänker allvarliga fel eller oegentligheter inom kommunens verksamheter och bolag.

Sedan slutet av förra året finns en ny visselblåsarlag som innebär att företag och organisationer som har fler än 50 anställda och/eller verkar inom offentlig sektor ska ha en visselblåsarfunktion.

I Ängelholms kommuns nya visselblåsarfunktion kan anställda, förtroendevalda och andra med en arbetsrelation till kommunen eller till kommunens bolag, rapportera om misstanke om allvarliga missförhållanden i någon verksamhet. Syftet är att den som har en misstanke om oegentligheter ska kunna rapportera på ett skyddat sätt om missförhållanden i någon av kommunens verksamheter. Alla inkomna rapporter och meddelanden hanteras av en extern part på ett sätt som säkerställer konfidentiell behandling av din identitet.

– Avsikten med visslingarna är inte att ta emot generella synpunkter på kommunens verksamhet utan det ska handla om grova oegentligheter, till exempel misstanke om att en förtroendevald, en chef i ledande ställning eller en nyckelperson inom Ängelholms kommun har begått ett allvarligt fel, säger kommunens stadsjurist Eva Sturesson.

Visselblåsartjänsten nås via en e-tjänst på kommunens webbplats. Uppgifter om anmälaren är skyddade av sekretess. Rapporteringssystemet hanteras av extern, oberoende mottagare och rapporterna kommer att vara krypterade och inga IP-adresser kan spåras. Det är förbjudet för Ängelholms kommun att vidta någon form av repressalier eller hindra åtgärder.

Visselblåsartjänsten nås via https://www.engelholm.se/kommu...

För mer information, kontakta:

Eva Sturesson
Stadsjurist