Ängelholms kommun öppnar idrottshallarna för barn och unga

Ängelholms kommun öppnar upp lokaler och idrottshallar, så att barn och ungdomar under 16 år åter ska kunna träna och delta i fritidsaktiviteter, både utomhus och inomhus.

Regeringen har beslutat att göra ett undantag i pandemirestriktionerna under två veckor, till och med den 7 februari. Barn och ungdomar födda 2005 eller senare, får nu delta i idrott- fritids- och kulturaktiviteter. Från onsdag den 27 januari kan föreningarna nyttja inomhushallarna för gruppaktiviteter för unga upp till 16 år. Villkoret är dock att aktiviteterna kan anpassas och genomföras utan ökad risk för smittspridning. Redan på måndag den 25 januari öppnar Kulturskolan, fritidsgårdarna och biblioteken delvis upp, men med många anpassningar för att inte sprida smitta och följa myndigheternas föreskrifter.

— Det är positivt att vi nu kan ge föreningarna möjlighet att komma igång med inomhusträning för de unga. Pandemin pågår dock fortfarande och det är viktigt att vi alla tar stort ansvar och fortsätter följa restriktionerna. Läget är mycket allvarligt och smittspridningen pågår fortfarande, det är därför viktigt att verksamheten sker smittsäkert, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande.

— Jag vill betona att vi öppnar upp med stor försiktighet för att inte riskera att öka på smittspridningen. Därför kommer vi inte tillämpa regeln en person per tio kvadratmeter utan tillåter enbart träning i små grupper, säger Jan Klauser, chef för krisstaben. Inga cuper är tillåtna och föräldrar får lämna vid entrén.

Detta gäller för aktiviteterna i Ängelholms kommun:

Uthyrning av lokaler och idrottsanläggningar

Från och med onsdag den 27 januari till och med den 7 februari kommer föreningar att få använda kommunens lokaler och idrottsanläggningar för barn födda 2005 eller senare. Villkoret är att alla aktiviteter kan anpassas och genomföras utan risk för smittspridning. Barn födda 2005 och senare tillåts träna i sina befintliga träningsgrupper. Föreningar som använder lokaler eller utomhusanläggningar ansvarar för att omklädningsrummen inte används.

Nu när kommunen ställer höga krav på föreningar att anpassa sina aktiviteter för att minska smitta, vädjar vi nu till alla privata aktörer att också ta sitt ansvar och minska antalet deltagare i sina grupper,

Föräldrar hämtar och lämnar sina barn vid entréerna utan att gå in i lokalerna.

Allmänhetens bad på Toftabadet fortsätter vara stängt till och med den 7 februari.

Efter den 7 februari väntar nytt beslut om uthyrning av våra lokaler och idrottsanläggningar.

Biblioteken

Våra bibliotek öppnar upp med anpassade öppettider från och med måndag den 25 januari. Beroende på bibliotekens förutsättningar kommer begränsningar att införas för max antal besökare. Besökare uppmanas att besöka biblioteken under max 15 min per tillfälle. Möjligheten att använda datorer för kortare ärenden kommer att fortsätta vara tidsbegränsad. Besökare som inte vill gå in i lokalerna, kan som tidigare, ringa på dörren och göra sina ärenden utomhus. Meröppet kommer att vara stängt tillsvidare. Bibliotekens digitala verksamhet som varit igång sedan stängningen i jul fortsätter som vanligt.

Bibliotekens öppettider

Kulturskolan

Från och med den 25 januari kommer Kulturskolan att öppna upp sin verksamhet för åldersgruppen födda 2005 eller senare.

Mer information på Kulturskolans webbplats

Fritidsgårdarna

Våra fritidsgårdar öppnar upp sin verksamhet för åldersgruppen födda 2005 eller senare från och med måndag den 25 januari. Lokalerna ska vara anpassade för att minska smittspridningen och vi förhåller oss till en begränsning med att max 8 personer får vistas i en lokal samtidigt. Fritidsgårdarnas digitala verksamhet som varit igång sedan stängningen i jul fortsätter som vanligt.

De digitala verksamheter som startats under stängningen fortsätter.

MK-huset på Facebook

Kronohäktet

Kronohäktet öppnar upp sin verksamhet för åldersgruppen födda 2005 eller senare från och med måndag den 25 januari. Lokalerna ska vara anpassade för att minska smittspridningen och vi förhåller oss till en begränsning med att max 8 personer får vistas i en lokal samtidigt.

Ängelholms kommuns information om coronavirussjukdomen och covid-19

För mer information: