Ängelholms kommun står redo att ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina

Migrationsverket har bett Sveriges kommuner om hjälp att ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina. Ängelholms kommun kraftsamlar och kommer att stå redo med mat och husrum till flyktingar från och med tisdag den 15 mars.

Migrationsverket har bett Sveriges kommuner om hjälp att ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina. Ängelholms kommun har svarat att kommunen på kort sikt står beredd att kunna ta emot totalt 237 personer. På tisdag den 15 mars ska det finnas mat och husrum för 37 personer och på torsdag den 17 mars för ytterligare 200 personer.

– Krigets hemskheter berör oss alla och det är självklart att vi i Ängelholms kommun ska ta vårt ansvar för att hjälpa människor som flyr från den ryska invasionen av Ukraina. Det är svårt att i nuläget säga hur stort behovet kommer vara, men vi fokuserar nu först och främst på att lösa den akuta situationen. Att vi i Ängelholms kommun snabbt växlar upp och ställer om i våra verksamheter är ett sätt för oss att visa att vi bryr oss om och tar vårt ansvar för vad som händer i en orolig omvärld, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M).

De lokaler som kommer att användas är i första hand de tidigare HVB-hemmen Pilen och Östervärn i Munka Ljungby och äldreboendena Karlsgården och Kungshaga som står tomma inför ombyggnad och renovering.

Det är många som hör av sig till kommunen och vill hjälpa till. För närvarande kan Ängelholms kommun tyvärr inte vara behjälplig med att koordinera eller samordna frivilliga hjälpinsatser utan hänvisar till hjälporganisationer och andra ideella aktörer.

På engelholm.se finns en särskild sida om Ukraina och läget i omvärlden som uppdateras löpande och ger svar på vanliga frågor.

För frågor kontakta:
    Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande (M)
    robin.holmberg@engelholm.se

Ängelholms kommuns information om Ukraina och läget i omvärlden