Avtalet med Ausås bibliotek sägs upp - blir mötesplats för ortens föreningar

I går, torsdag, fattade nämnden för kultur, idrott och fritid, beslut om att säga upp bibliotekslokalen i Ausås Bygdegård. Bakgrund till beslutet är den avsiktsförklaring som nämnden i våras beslutade att teckna tillsammans med Ausås Bygdegårdsförening, Spanarportens Hembygdsförening och Strövelstorps församling om att utveckla Ausås Prästgård som mötesplats för ortens föreningar.

Avsiktsförklaringens intention är att en stiftelse, bestående av Ausås Bygdegårdsförening, Spannarportens hembygdsförening och Strövelstorps församling, övertar ägandet och driften av prästgården från Strövelstorps församling.

Ängelholms kommun åtar sig att överföra det stöd som idag går till bygdegårdsföreningen för lokalhyra av biblioteket, till den nya stiftelsen. Kommunen ersätter därmed biblioteksverksamheten i Ausås bygdegård med bokbuss, samt att befintlig barnlitteratur på Ausås bibliotek överlåts till stiftelsen.

Under hösten 2022 har både Ausås bygdegårdsförening och Spannarportens hembygdsförening hållit extra stämma i syfte att besluta om bildandet av en stiftelse enligt avsiktsförklaringens intentioner. Ausås bygdegårdsförening röstade emot förslaget och kommer därmed inte att ingå i stiftelsen eller tillföra kapital genom försäljning av Ausås bygdegård. Spannarportens hembygdsförening beslutade att fullfölja avsiktsförklaringen och undersöker nu förutsättningar att bilda en stiftelse med andra föreningar.

För Ängelholms kommun är det fortsatt angeläget att fullfölja avsiktsförklaringen. Därmed sägs hyreskontrakt med Ausås Bygdegårdsförening för bibliotekslokalen upp i syfte att tillföra nuvarande lokalkostnad som ett årligt bidrag till stiftelsen. Biblioteksverksamhet i Ausås säkerställs med bokbuss som en ersättning för närbiblioteket. Barnlitteraturen skänks till stiftelsen.

– Det är angeläget för nämnden att både säkra och stärka mötesplatser ute i byarna. I Ausås har vi förmånen att ha två sådana platser - bygdegården och prästgården. Avsiktsförklaringen tecknades i samförstånd om vikten att säkra Prästgården, som dessutom är en av kommunens byggnadsminne och är värdefull kulturmiljö, och vi ser det som en fortsatt angelägen fråga och väljer därför att fullfölja kommunens åtagande, samtidigt som vi försöker hitta en lösning vad gäller biblioteket.

Det säger Charlotte Engblom (L), ordförande för nämnden för kultur, idrott och fritid.

Nästa steg är att kommunens fastighetsenhet kommer att säga upp kommunens hyresavtal med Ausås Bygdegård för bibliotekslokalen med avflyttning senast den 31 december 2023. Parallellt kommer Ängelholms kommun att utreda förutsättningar att bedriva någon form av meröppen biblioteksverksamhet inom prästgårdsanläggningen.

För mer information:

Charlotte Engblom (L)

Ordförande nämnden för kultur, idrott och fritid.