Anders Davidsson (M) ordförande i miljö- och tillståndsnämnden tog det första spadtaget. Foto: Caroline Benson, Ängelholmshem

De första av 1000 träd planterades

Det kommer bli allt fler träd i Ängelholm. Det står klart sedan Ängelholms kommun och Ängelholmshem inlett ett samarbete om att plantera 1000 träd under de närmaste tio åren. Nu har de första träden planterats.

Träd spelar en viktig roll både vid värmeböljor och kraftiga regn. Träd bidrar också till att skapa trivsamma stadsrum och bostadsområden. Därför ska fler än 1000 nya träd planteras i Ängelholms kommun de närmaste tio åren. Träden planteras i ett samarbete mellan Ängelholms kommun och det allmännyttiga bostadsbolaget Ängelholmshem.

– Träd i stadsmiljö gör nytta för både klimatet och människorna som bor i staden. Tusen träd är ett bra mål, säger miljö- och tillståndsnämndens ordförande Anders Davidsson (M).

Strax innan påsk planterades de första träden i projektet. Ängelholms kommun lät plantera åtta träd vid skateparken och Ängelholmshem planterade lika många utspridda på fyra bostadsområden. Under projektets gång är det flertal olika trädslag som ska planteras, både stora och små likväl som inhemska och mer exotiska arter. Viktigast är att anpassa trädvalet till platsen det ska planteras.

Parterna kommer arbeta efter den så kallade 3-30-300-modellen, myntad av Cecil Konijnendijk som är professor i Urban Forestry på universitetet i British Columbia i Kanada. Målsättningen med modellen är att varje medborgare ska se minst 3 träd från sin bostad, att varje kvarter i Ängelholm har en krontäckning på minst 30 % och att det maximalt ska vara 300 meter mellan bostäder och grönområde i kommunen.

– Vi vill såklart minska effekterna av klimatförändringar men som bostadsbolag är det lika viktigt att skapa en tät och frodig utemiljö som skänker välmående till de som vistas där. Med välmående och trygga hyresgäster får vi stabila områden och stolta hyresgäster som i en förlängning bidrar positivt till Ängelholms utveckling, menar Mats Nilsson, vd på Ängelholmshem.

Det här är de första träden som har planterats

• 8 katsuraträd och manchurisk valnöt, vid Ängelholms skatepark, bostadsområde Papegojan - Ängelholms kommun
  • 3 tokyokörsbär, bostadsområde Papegojan – Ängelholmshem
  • 1 tårbjörk och 1 jättevitoxel, Möllebackens förskola – Ängelholmshem
  • 1 tulpanträd samt 1 tokyokörsbärsträd, bostadsområde Kulltorp - Ängelholmshem
  • 3 hösttamarisk, bostadsområde Sockerbruket – Ängelholmshem

Vid frågor kontakta

Annica Jörgensen, parkingenjör och Ängelholms kommuns projektledare för 1000 träd
annica.jorgensen@engelholm.se

Anders Davidsson (M), ordförande i miljö- och tillståndsnämnden, Ängelholms kommun
anders.davidsson@pol.engelholm.se

Anna Visala, trädgårdsingenjör och Ängelholmshems projektledare för 1000 träd
0431- 43 61 04
anna.visala@angelholmshem.se

Mats Nilsson, vd Ängelholmshem
mats.nilsson@angelholmshem.se

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på fyra huvuduppdrag. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.