Fritt fram att nominera till årets priser inom arkitektur, kultur, idrott och miljö i Ängelholm!

Årligen delar Ängelholms kommun ut kultur-, idrotts och arkitekturpriser under festliga former på nationaldagsfirandet i Hembygdsparken. Nu är nomineringsperioden öppen och vem som helt kan nominera sin favorit. Nytt för i år är att det även finns ett miljöpris. Miljöpriset delas ut till personer, skolklasser, företag, föreningar eller organisationer i kommunen som genomfört värdefulla miljöinsatser inom miljö, hälsoskydd och naturvård.

Vem kan få kulturpriset?

Kulturpriset delas ut till en eller flera personer som bidragit med värdefulla kulturinsatser med anknytning till staden. Det kan även tilldelas en grupp eller organisation. Priset kan man bara få en gång och det går inte att söka för egen räkning. Beloppet är på 25 000 kronor.

Kommunen delar även ut kulturstipendier som stöd och uppmuntran för fortsatt kulturell verksamhet. Den sammanlagda stipendiesumman är 17 000 kronor årligen.

Vem kan få idrottspriset?

Idrottspriset delas ut till en eller flera personer som bidragit med värdefulla idrottsinsatser med anknytning till Ängelholms kommun. Idrottspriset avser Årets idrottsledare, Årets idrottsprofil och Årets idrottsprestation.

• Årets idrottsledare delas ut till föreningsledare som med sitt engagemang stimulerat barn och ungas lust att vara delaktiga i Ängelholms föreningsliv.
  • Årets idrottsprofil delas ut till individ som med sitt engagemang under en längre tid bidragit till att stärka Ängelholms varumärke som idrottsstad.
  • Årets idrottsprestation delas ut till individ eller lag som under det gångna året nått ett resultat utöver det vanliga

Vem kan få arkitekturpriset?

Arkitekturpriset delas ut till byggnader, bebyggelsemiljöer eller anläggningar som parker eller torg i Ängelholms kommun, som genom god gestaltning utvecklat arkitektoniska kvalitéer samt den lokala identiteten. Även goda exempel på renovering av byggnad kan komma ifråga. Det ska dock vara ett projekt som är uppfört i Ängelholms kommun, och som inte är färdigställt för mer än fem år sedan.

Vem kan få miljöpriset?

Nytt för 2022 är Ängelholms kommuns miljöpris. Miljöpriset delas ut till personer, skolklasser, företag, föreningar eller organisationer i kommunen som genomfört värdefulla miljöinsatser inom miljö, hälsoskydd och naturvård. Priset delas inte ut till insatser inom arbetsmiljö. Pristagaren ska vara bosatt i kommunen eller utöva sin verksamhet med direkt anknytning till kommunen. Nomineringarna ska avse insatser gjorda under de senaste fem kalenderåren, inklusive prisåret. Även kandidater som nominerats tidigare år men inte prisbelönats får nomineras. Beloppet är på 10 000 kr.

När ska förslag vara inne?

Förslag på kultur- eller idrottspristagare ska lämnas senast den 31 mars. Utdelningen sker under festliga former på Sveriges nationaldag den 6 juni.

Läs mer om våra priser och nomineringar