Godkänt från företagen i årlig undersökning

Godkänt från företagen i årlig undersökning

Företagen i Ängelholm ger kommunen i stort godkänt för sin service och myndighetsutövning. Däremot finns kritik när det gäller handläggningen av bygglov. 200 företag tyckte till i årets mätning Öppna Jämförelser, där kommunen backar något, från 72 till 71 i kundnöjdhet

Det är åttonde gången som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför en öppen jämförelse inom området företagsklimat. Förra året noterade Ängelholms kommun en ökning i resultat, men årets mätning visar en tillbakagång från 72 till 71 i Nöjd Kund Index (NKI). Framförallt är det frågor som gäller bygglov där kommunen får lågt resultat. Mer glädjande är att resultaten för myndighetsutövning inom serveringstillstånd har förbättrats.

– Det är högre tryck på våra bygglovshandläggare nu än tidigare, där vi dessutom ser en byggboom som en effekt av pandemin. Vi vet att många bland annat är frustrerade över långa handläggningstider och att det kan vara svårt att nå fram när man ringer. Vi måste bli bättre. Sen är det bra att vi förbättrar oss i andra områden och att vi som helhet får godkänt, säger Robin Holmberg (M) kommunstyrelsens ordförande.

–Nu hanterar vår bygglovsenhet betydligt fler ärenden per handläggare än vi gjort tidigare år. Därför förstärker vi med fler medarbetare på bygglovsenheten samtidigt som vi utbildar personal i hela kommunen kring service i samband med myndighetsutövning, säger Ida Persson som är ny miljö- och byggchef i Ängelholms kommun.

Resultatet bygger på en enkät till företagare som haft minst ett myndighetsärende med sin kommun under 2020. I Ängelholm är det 400 företag som har fått enkäten och hälften har svarat. Utifrån svaren rankas kommunernas service inom myndighetsområdena brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Sex serviceområden mäts: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

Drygt 29 000 svarade i enkäten nationellt med en svarsfrekvens på 53 procent. 189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar/förbund deltog i undersökningen.

Till hösten släpper Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av det lokala företagsklimatet i Sverige. I oktober 2020 placerade sig Ängelholms kommun på plats 25 av 289 jämförda kommuner i landet.

Resultat och tabeller från hela undersökningen

För mer information och kommentarer:

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande