Hälsohotellet ska nu upp för samråd

Under onsdagen tog kommunstyrelsen beslut om att detaljplan Ängelholm 3:139 (Hälsohotellet) ska ut på samråd. Det är Hälsostaden Ängelholm AB som ansöker om detaljplanen.

Hälsostaden Ängelholm AB arbetar sedan flera år med att bygga ut och förbättra förutsättningarna för sjukvården i Ängelholm. Norra sjukhuset är om- och tillbyggt och området knyts ihop med stadskärnan med den nya gång- och cykelbron Tullportsbron.

Det föreslagna Hälsohotellet byggs i anslutning till sjukhuset. Syftet är att möjliggöra ett nära och tryggt boende för patienter och anhöriga. Hotellet med sitt centrala läge blir också attraktivt för turister, konferensgäster och som mötesplats för boende i regionen.

- Det är roligt att man vill göra denna investering i Ängelholm. Vi är i behov av fler hotell, vilket i sin tur ökar turismen i vår kommun och i regionen. Dessutom kommer det gynna oss då denna satsning genererar fler arbetstillfällen i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S) efter dagens beslut.

Idag beslutade Kommunstyrelsen i Ängelholm att godkänna detaljplanen för samråd. Till beslutet lades ett tillägg om en redovisning av hur man löser tillgängligheten till å-promenaden. Detta ska redovisas nästa gång ärendet kommer upp för beslut i kommunstyrelsen.

Det ska nu hållas ett samråd där myndigheter, föreningar och privatpersoner har möjlighet att lämna synpunkter på detaljplaneförslaget. Samrådets syfte är att förbättra beslutsunderlaget genom att samla in kunskap och synpunkter. Inkomna synpunkter sammanställs och bemöts senare i en samrådsredogörelse. Inbjudan till samrådsmöte kommer under december 2017.

Joacim Dahlberg
Planarkitekt