Foto: Christoffer Borg Mattisson/Handbollslandslaget

Handbollslandslagets EM-genrep i Catena Arena

I januari 2024 ska det svenska herrlandslaget i handboll försvara EM-guldet. Förbundet har valt att förlägga landslagets EM-uppladdning till Ängelholm och den sista landskampen innan mästerskapet i Tyskland kommer att spelas i Catena Arena den 7 januari.

Normalt sett är det Rögle BK som håller till i Catena Arena – men under första veckan av nästa år kommer det svenska handbollslandslaget att ha arenan som sin hemmaplan. Det populära landslaget skriver lokal historia då EM-genrepet blir det första idrottsevenemanget i Catena Arena som inte är ishockey.

– Vi vill skapa fler arrangemang till området, genom nya evenemang kan vi fortsätta inspirera ungdomar till att motionera och utöva idrotter. Catena Arena är en av södra Sveriges mest moderna arenor och vi vill tillsammans med Ängelholms kommun och näringslivet skapa de bästa förutsättningarna för handbollslandslaget inför EM-turneringen, säger Marcus Thuresson, VD för Arenabolaget som äger och utvecklar idrottsarenorna i området runt Catena Arena.

Det var i slutet av januari 2022 som Sverige kunde lyfta EM-bucklan i Budapest efter en dramatisk final mot regerande mästarna från Spanien, Sveriges första mästerskapsguld på 20 år. I januari nästa år är det dags att försöka försvara det. Den 2 januari samlar förbundskapten Glenn Solberg sin EM-trupp i Ängelholm där man kommer att ladda inför mästerskapet innan man åker vidare till Tyskland. Förutom landskampen i Catena Arena så kommer man även att genomföra ett antal träningspass.

– Det ska bli oerhört inspirerande att åka till Tyskland som regerande europamästare och det är inte bara EM-medaljer som står på spel utan även en direktplats till OS. Vi är glada att kunna förbereda oss på hemmaplan där vi vet att vi får de bästa förutsättningarna, säger förbundskapten Glenn Solberg.

Även Ängelholms kommun ser mycket positivt på att handbollslandslaget väljer att förlägga sin bas här.

– Klart att detta är en fjäder i hatten för oss som brinner för platsen Ängelholm. Vi ser fram emot att samarbeta för att skapa de bästa förutsättningarna för landslagsbesöket. Den här typen av arrangemang både inspirerar och intresserar många och det gynnar Ängelholm framåt som en självklar plats för framtida sportevent, säger Robin Holmberg (m), kommunstyrelsens ordförande, Ängelholms kommun.

Handbollslandskampen i Catena Arena är ett resultat av det strategiska arbete som inletts för att få fler evenemang till Ängelholm och idrottsområdet som utvecklas runt Catena Arena. Evenemangsbolaget Sport&Evenemang, som ägs av Backahill Holding AB, hjälper till i arbetet:

– Tillsammans har vi en vision om att bygga Ängelholm som en naturlig evenemangs- och mötesplats och vi ser detta som ett stort steg i vårt strategiska arbete med att stärka regionen och samtidigt skapa de bästa förutsättningarna för att försvara svenska handbollslandslagets EM-guld, säger Johan Pagerup, VD för Sport&Evenemang.

Landskampen i Catena Arena är den andra av två mot en motståndare som ännu inte är klar. Första landskampen spelas i Jönköping den 5 januari. I EM-gruppspelet i tyska Mannheim möter Sverige Bosnien & Hercegovina (11 januari), Georgien (13 januari) och Nederländerna (15 januari).

För mer information om evenemanget i Ängelholm kontakta:
Johan Pagerup
VD Sport&Evenemang
johan.pagerup@sporte.se

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande i Ängelholms kommun
robin.holmberg@engelholm.se

Marcus Thuresson
VD Arenabolaget
marcus@ahlmarenastad.se

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på fyra huvuduppdrag. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.