Interiör bild inifrån Villa Gåsen i Helsingborg. Foto: Vardaga Äldreomsorg AB

I väntan på ett nybyggt boende står Villa Gåsen i Ramlösa redo för de branddrabbade

Vid storbranden på Södra sjukhusområdet i Ängelholm i mars blev Solängens äldreboende allvarligt skadat. Samtliga 39 boende fick evakueras till ett särskilt boende i Laholm. Det är en tillfällig lösning och nu föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott en flytt till Villa Gåsen i Helsingborg.

Att flytten till Villa Havsglimt i Laholm var tillfällig har varit klart redan från början. Den 31 augusti löper hyresavtalet ut och det planerade nya boendet på Fridhem i Ängelholm är inte inflyttningsklart förrän i november nästa år.

En utredning som gjordes efter branden visar att en flytt tillbaka till Solängen inte är aktuell då inte tillräckligt många boendeplatser finns kvar.

Därför har kommunen undersökt olika alternativ och har nu fått ett erbjudande om att hyra boendet Villa Gåsen i Helsingborg, som ägs av vårdbolaget Vardaga Äldreomsorg AB.

Nu föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott att det är dit flytten ska gå. Avtalet ska gälla fram till i november 2023 då ett helt nytt modernt särskilt boende på Fridhem planeras att stå inflyttningsklart.

– Det är en svår situation för de inblandade, men här har vi hittat en bra lösning. Villa Gåsen är ett bra ersättningsboende som fungerar fram tills vi är klara för inflyttning på Fridhem, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Eftersom att Solängen efter branden inte täcker behovet av boendeplatser så har vi behövt hitta en annan lösning. Villa Gåsen möjliggör att verksamheten hålls intakt och att de boende kan fortsätta bo tillsammans, säger Ulrika Wattman, planeringschef inom huvuduppdrag Hälsa.

Villa Gåsen är ett nytt och modernt boende och ligger nära Ramlösa station. Precis som på Solängen och Villa Havsglimt är det Attendo som ska driva verksamheten på uppdrag av Ängelholms kommun.

Hyresavtalet ska finanserias genom försäkringsersättningar som betalas ut till följd av branden på Södra sjukhusområdet. Däremot så behöver nattbemanningen utökas på grund av husets utformning, vilket innebär en ökning av kostnaderna med cirka 80 000 kronor i månaden.

Slutgiltigt beslut om hyresavtalet kommer att fattas av kommunstyrelsen den 8 juni.

För mer information, kontakta:

Robin Holmberg (M)
    Kommunstyrelsens ordförande