Kartläggning ska ge bättre kunskap om Ängelholms natur

Kartläggning ska ge bättre kunskap om Ängelholms natur

Ängelholms kommun genomför en kartläggning av naturen som kommer pågå till hösten 2022. Kartläggningen genomförs genom fältbesök i stora delar av kommunen.

– Kommunens naturvårdsprogram är från 2010 och vi behöver få en uppdaterad bild av hur våra naturområden ser ut för att kunna värna om den fantastiska naturen som finns i Ängelholms kommun, säger Maria Thyr, kommunekolog i Ängelholms kommun om varför kartläggningen görs.

Hittills har kommunens mark börjat inventeras och från mitten av maj fram till hösten 2022 kommer även privat mark att inventeras. Kartläggningen genomförs bland annat genom tolkning av flygfoton och fältbesök. Markägare kan träffa på inventerare när de rör sig ute i naturen. Inventerarna kommer från ett konsultföretag som upphandlats av kommunen för att genomföra inventeringen. Personalen kommer alltid att vara klädd i varselkläder när de är i fält så att de ska kännas igen.

I Ängelholms kommun finns många olika naturtyper som till exempel sjöar, åar, barr- ädellövskogar, stränder, ängar och hedar. Gemensamt för alla naturtyper är att de är viktiga för att bevara den biologiska mångfalden som är nödvändig för livet på jorden. Mångfalden gör att ekosystemen kan stå emot yttre hot och är avgörande för en hållbar utveckling.

Frågor och svar om naturkartläggningen

Kontaktperson:
    Maria Thyr, kommunekolog, Ängelholms kommun