Kommunen tar över Flygmuseet: "Fantastiskt kul och viktigt för det lokala kulturarvet"

Från och med den 1 januari 2024 tar kommunen över driften av Ängelholms Flygmuseum. Hittills har museet drivits ideellt av eldsjälar, men förutom fritt inträde för barn och unga kommer besökare inte att märka någon större skillnad under det första året.

Ängelholms flygmuseum, beläget ute på gamla F10 och Valhall park, startade 2004 för att bevara en viktig del av Ängelholms historia. Under 20 år har museet drivits av den ideella föreningen F10 Kamratförening, men eftersom medlemmarna blivit färre har man tagit ett gemensamt beslut om att kommunen ska ta över driften.

"Vi vill gärna fortsätta att bevara och berätta om Ängelholm, flygarestaden. Dessutom är Flygmuseet en viktig del av det lokala kulturarvet. Nu kan vi glädjas åt att vi har två kommunala museer, " säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande om beslutet som togs vid kommunfullmäktiges december-möte.

"Det har varit en både lång och gedigen process. Vår överenskommelse med entusiasterna på kamratföreningen säkrar den fortsatta driften av museet på ett sätt som vi tror kommer att gynna både kommunen och våra besökare." säger Christina Hanstål (M) ordförande för nämnden kultur, idrott och fritid.

Kommunens ambition är att även framåt driva museet vid F10 i dialog och nära samarbete med Kamratföreningen. Planen är att utöka öppettiderna och kunna erbjuda pedagogisk verksamhet.

"Men det ligger något år fram i tiden”, säger Ulrika Odenius, projektledare på Ängelholms Flygmuseum och som från årsskiftet också blir ny chef för enheten Museer, konst och kultur på Ängelholms kommun och fortsätter:

"En trevlig nyhet är att från och med nästa år kommer vi erbjuda fritt inträde för barn och unga upp till 18 år. Vårt mål är att välkomna fler barn och unga besökare till museet. På sikt vill vi möjliggöra för fler skolor att använda våra resurser i sin undervisning" säger hon.

För mer information kontakta:
Ulrika Odenius,
projektledare Ängelholms flygmuseum
ulrika.odenius@engelholm.se

Ängelholms kommun tänker nytt och har byggt en unik organisation helt fokuserad på medborgarservice och samarbete. Strukturen bygger på fyra huvuduppdrag. Vi lever vår värdegrund som vilar på orden öppenhet, omtanke och handlingskraft.