Alla som har en idé eller ett förslag om hur Ängelholms kommun kan utvecklas kan lämna förslag på www.engelholm.se/angelholmsforslaget.

Nu är det fritt fram att lämna Ängelholmsförslag

Nu kan den som har en idé om hur Ängelholm kan utvecklas gå in och lämna förslag på kommunens hemsida. Man kan även läsa, kommentera och stötta andras förslag. De förslag som får 50 röster eller fler skickas vidare till kommunens politiker.

Sedan 2004 har boende i Ängelholms kommun haft möjlighet att väcka en fråga i kommunfullmäktige genom så kallat medborgarförslag. I våras beslutade kommunfullmäktige att på försök införa digitala medborgarförslag, Ängelholmsförslaget. Det ersätter alltså tidigare medborgarförslag under en treårsperiod från hösten 2019. Det innebär att alla som är intresserade av kommunens utveckling, boende, besökare eller företagare, nu kan lämna förslag på ett enkelt sätt.

När ett förslag publiceras på hemsidan blir det synligt och öppet för stöttning och kommentarer i 30 dagar. Får förslaget minst 50 röster skickas det vidare till kommunens politiker som beslutar om förslaget ska tas vidare och utredas.

– Jag är glad över att vi nu är framme och kan komma igång med Ängelholmsförslaget. Vi förtroendevalda får nu en fin möjlighet att direkt se vilka frågor som engagerar. Det blir också enklare för alla att bidra med idéer som är bra för medborgare, företagare eller besökare, säger Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande.

Från och med måndagen den 7 oktober kan man gå in på kommunens hemsida och lämna förslag.

– Du måste inte bo i kommunen för att ha en idé om hur vi kan utveckla Ängelholms kommun, men de som bor i kommunen bestämmer vilka förslag som vi ska gå vidare med. Därför är det endast våra kommuninvånare som kan stötta de förslag som kommer in till oss, säger Elisabeth Kullenberg, ordförande i kommunfullmäktige.

www.engelholm.se/angelholmsforslaget

För mer information, kontakta:
Robin Holmberg
Kommunstyrelsens ordförande