Nu börjar nedräkningen till invigningen av Ängelholms Walk of Fame

Nu börjar nedräkningen till invigningen av Ängelholms Walk of Fame

På lördag är det dags att inviga Ängelholms Walk of Fame på Storgatan. Elva kända ängelholmare kommer förevigas i svart diabas på shoppingstråket och flera av personerna närvarar vid invigningen som inleds kl. 12.30.

Men redan på måndag 5 september kan den nyfikne få veta namn på några av de ängelholmare som kommer att tilldelas en plats på Walk of Fame. På Ängelholm 500 års Facebook-sida kommer det varje dag kl. 16.00 att släppas en person. De resterande sex personerna kommer meddelas under invigningen på lördag.

– Vår tanke med Walk of Fame är att det ska bli ett bestående minne från 500-års jubileumet. Något som både kan locka turister men också något som ängelholmarna kan vara stolta över, berättar Karin Tingstedt, jubileumsgeneral.

Beslutet om vilka som skulle tilldelas en sten togs av kommunfullmäktiges presidium. Kriterier för att kunna väljas in i Walk of Fame är bland annat att personen brett sagt hjälpt till att sätta Ängelholm på kartan utanför Ängelholm. T.ex. genom att hen är/har varit framstående inom sitt fält eller varit banbrytande.

– Vår förhoppning är att kommunen kommer fortsätta att bygga på med flera stenar efter jubileumsåret, så att Walk of Fame kan få vara ett levande inslag i Ängelholms stadskärna, fortsätter Karin Tingstedt.

Program för dagen

Den sista Oväntade Möten- intervjun sker på jubileumsscenen mellan kl. 12.00–12.30 med artisten Jill Johnson och låtskrivaren Jörgen Elofsson.

Kl. 12.30 påbörjas invigningen av Walk of Fame på Storgatan.

Ca kl. 14.00 bjuder Ängelholm 500 år på jubileumsbakelse vid Stortorget

Kontaktperson Ängelholm 500 år
Karin Tingstedt, jubileumsgeneral
karin.tingstedt@engelholm.se