Julbelysning på Storgatan, arkivbild.

Nu sätts vinterbelysningen upp i Ängelholm

Det blir en stämningsfull belysning i Ängelholm även i år. Beslutet kring vinterbelysningen har balanserats noggrant både utifrån den upplevda tryggheten hos ängelholmarna och de behov av energibesparing som Ängelholms kommun behöver ta ansvar för.

Pernilla Fahlstedt, chef för huvuduppdrag Samhälle som ansvarar för belysningen i stadsmiljö, poängterar att arbetet i år har föregåtts av väldigt noggranna avvägningar.

– Vi har beaktat både trygghetskänslan som belysning ger och den ekonomiska aspekten och jag anser att vi tagit ett välgrundat beslut. Ängelholmarna och de som vistas här kommer kunna njuta av stämningsfull belysning på de platser som vi hade förra året, men i något anpassad form, säger Pernilla Fahlstedt.

All belysning som sätts upp har LED-lampor och på vissa platser kommer marschaller att användas för att skapa en stämningsfull miljö. Belysning med marschaller möjliggörs tack vare samarbete mellan Ängelholms kommun, Engelholms volleybollsällskap, våra byalag och Ängelholms Näringsliv ”På Stan”. Det kommer också ske en begränsning i hur länge vinterbelysningen är igång. Istället för att släcka den i mitten av februari görs detta efter Trettonhelgen.

– Det har varit väldigt viktigt för oss att lyssna och beakta de reaktioner som framkommit. Vi ska ta vårt ansvar som kommun när det gäller energibesparingar, men det viktigt att vi gör kloka och välgrundade insatser med respekt för trygghetskänslan. Här har vi varit väldigt tydliga inom politiken, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Ängelholms kommun har också lagt in en hälsoaspekt i sitt resonemang utifrån att det är viktigt att föra in ljuset i stadsrummet, då vi som människor har behov av ljus under de mörkare delarna av året. Satsningen på vinterbelysningen har också en stor betydelse för att känna sig bekväma att ta del av det utbud som finns i stadsmiljön.

– Sett ur ett näringslivsperspektiv så tycker jag att vi landat in i ett bra och balanserat beslut. Det möjliggör för trivsel i centrum även när mörkret lagt sig, vilket såklart är positivt för näringen, säger Andreas Jarud, vd för Ängelholms näringsliv.

Vinterbelysningen kommer att tändas officiellt på söndag den 27 november i samband med skyltsöndag och julmarknad "På Stan". Under de kommande dagarna fram till premiären på söndag kommer vinterbelysningen att testas.

För mer information kontakta:
Pernilla Fahlstedt, chef huvuduppdrag Samhälle, 0431-46 89 78

Robin Holmberg (m), kommunstyrelsens ordförande, 0431-46 80 71