Össjö skola växer och får en spännande utveckling

Össjö skola växer och får en spännande utveckling

Äntligen har det blivit dags att börja arbetet på Össjö skola. Under april månad har byggandet av tre nya klassrum startat. Dessutom kommer Ängelholmslokaler under sommarlovet att börja renovera två befintliga klassrum, kontor och korridor.

När allt är klart kommer skolan att ha totalt sju hemvister, en för varje årskurs. Detta innebär att varje hemvist kommer att ha ett eget grupprum och möjlighet till mer flexibel möblering och fler pedagogiska ytor på väggarna.

Ett atrium kommer också att byggas mellan huskropparna, vilket ger en bonusyta som kan användas för undervisning utan att man blir störd av andra elever. Skolgården kommer också att få en ny utformning som ökar möjligheten att bedriva undervisning utomhus.

– Ängelholm växer och skolorna behöver hänga med för att eleverna ska kunna gå i skolan nära hemmet. Jag är glad att se att arbetet med att bygga ut skolan är i full gång. Elever och skolpersonal kan nu se framemot lokaler som passar deras och dagens pedagogik, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm.

– Vi är otroligt glada över att äntligen påbörja arbetet på Össjö skola. Verksamhetens behov har vuxit de senaste åren och nu kan vi äntligen låta skolan växa i takt med verksamheten, säger Pernilla Nevsten, VD på Ängelholmslokaler.

Arbetet på Össjö skola förväntas ta ungefär ett år och målet är att eleverna kan flytta in i de nya hemvisterna höstterminen 2024.

Samtidigt pågår ett detaljplanearbete för en förskola i Össjö med plats för 60 barn, på ett grönområde söder om Össjö Kyrkväg.

Ängelholms kommun är ansvarig för Össjö skola och har beställt arbetet av Ängelholmslokaler. BAB Bygg AB är anlitad som byggentreprenör till att utföra om- och tillbyggnationen som omfattar ca. 300 m² nybyggnad och 220 m² ombyggnad. Som en del av projektet kommer även solceller att installeras på tillbyggnaden i söderläge för att täcka en del av skolans energiförbrukning.

Kontakt:

Robin Holmberg, kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm