Sanne Salomonsen kommer till Ljusfesten 5/8!

Sanne Salomonsen till Ljusfesten 5/8!

När Ljusfesten i år ingår i det officiella jubileumsfirandet blir underhållningen större än någonsin. Under kvällen den 5 augusti kommer bland annat den danska rocksångerskan Sanne Salomonsen uppträda på scenen vid Rönne å.

Att Sanne Salomonsen blir en av huvudakterna under kvällen har en viss historisk anknytning.

– Eftersom Ängelholm grundades som en dansk stad tycker vi att det är extra kul att få in den kopplingen i jubileumsprogrammet, förklarar jubileumsgeneralen Karin Tingstedt.

Förutom Sanne Salomonsen kommer även ängelholmaren och musikalartisten Elin Bemark uppträda samt indiepopartisten Kristian Anttila.

Konferencier under kvällen kommer vara antikhandlaren och tv-profilen Karin Laserow, kanske bäst känd från tv-programmet Bytt är bytt.

Precis som vanligt kommer Ljusfesten innehålla båtparad och fyrverkeri. Drakbåtarna återvänder även i år. Dessutom kommer det finnas ett mindre nöjesfält med attraktioner för barnen placerade på den förra badhustomten.

– Vi ville inte ändra i något som redan är ett så uppskattat inslag under sommaren i Ängelholm, utan bara vässa till det lite när det nu ändå är jubileumsår, förklarar Karin Tingstedt.

Ljusfesten grundades när Ängelholm firade 450 år som stad. Festen som alltid infaller första fredagen i augusti har blivit ett av de mest välbesökta arrangemangen i Ängelholm och kommer även i år placeras till åpromenaden mellan Nybron och Pyttebron. Drakbåtstävlingen inleder dagen kl. 14.00 och scenprogrammet planeras starta ca kl. 17.00. Ljusfesten avslutas med fyrverkeri kl. 22.00 och kl. 23.00 bjuder St. Mikaels Gospelkör som vanligt in till Ljusgudstjänst i Ängelholms Kyrka.

Kontaktperson Ängelholm 500 år
Karin Tingstedt, jubileumsgeneral
karin.tingstedt@engelholm.se

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se