Stadsbiblioteket bjuder in till brukardialog och flyttfest

Stadsbiblioteket bjuder in till brukardialog och flyttfest

Den 25 februari bjuder Stadsbiblioteket in barn, unga och vuxna som vill vara med och forma det nya Stadsbiblioteket till brukardialog. Och strax därpå blir det flyttfest i lokalerna på Storgatan med underhållning för stora och små.

Snart börjar ett nytt kapitel när Stadsbiblioteket flyttar till de tillfälliga lokalerna på Åsbogatan 22. Sedan den 2 februari är Stadsbiblioteket på Stortorget stängt på grund av flytt och ombyggnad, men den 25 februari öppnar biblioteket för en brukardialog där alla som vill vara med och forma det nya Stadsbiblioteket är välkomna att vara med – stora som små. Klockan 16-17 är det fokus på barnavdelningen och klockan 17-18 fokuserar vi på Stadsbiblioteket i sin helhet. Deltagarna bjuds på fika och ingen föranmälan krävs.

– Att få in synpunkter från våra besökare är mycket värdefullt för att skapa ett levande och attraktivt Stadsbibliotek och jag hoppas att både barn, unga och vuxna vill komma och dela med sig av sina synpunkter och idéer, säger Martin Memet Könick, bibliotekschef på Ängelholms kommun.

Flyttfest 28 februari
Den 28 februari öppnar vi upp Stadsbiblioteket en sista gång i lokalerna på Stortorget för en flyttfest där vi tar farväl av det ”gamla” biblioteket.

– Sista kvällen med stadsbiblioteket i nuvarande form är början på berättelsen om framtidens folkbibliotek. Det vill vi fira med våra besökare, säger Martin Memet Könick.

Dagen till ära öppnar Nilssons Café för kvällen där besökarna kan köpa mat och dryck. Evenemanget är kostnadsfritt och pågår mellan klockan 16:30 och 22:00, ingen föranmälan krävs. Under kvällen ger vi bort våra CD-skivor som funnits för utlåning (max 5 skivor per besökare).

Program (med reservation för eventuella ändringar):
​17:00 Välkomstmusik med Straps, elevband från Kulturskolan
17:30 Välkomsttal av Martin Memet Könick, bibliotekschef och Charlotte Engblom, ordförande i nämnden för kultur, idrott och fritid
17:00-19:00 Möjlighet för barn att testa på spel i Virtual Reality, Hörsalen
17:50 Ulrikas Smålåtar, musikunderhållning för de små med sång och lekfulla rörelser
18:30Lokalhistorikern Johan Brinck berättar om byggnaden och platsens historia
19:00Galleri Moment
19:30 Öppen mick (föranmälan via e-post till biblinfo@engelholm.se)
20:00-21:00 Möjlighet för unga och vuxna att testa på spel i Virtual Reality, Hörsalen
20:00 Maja Jakobsson, musiktalangen som gick till final i TV-programmet Talang
21:00 Nevermind, lokalt pop- och rockband