Kenny Jönsson, Frida Nilsson och Jenny Silver är Ängelholms nya ambassadörer.

Tre nya ambassadörer ska stärka Ängelholm

En ishockeyikon, en mästerkock och en artist.

Ängelholm har fått tre nya ambassadörer som på olika sätt ska bidra till att synliggöra Ängelholm: Kenny Jönsson, Frida Nilsson och Jenny Silver. Beslutet fattades på onsdagen av styrelsen för Ängelholms Näringsliv AB den 8 april.

–  Jag är både stolt och glad över att återigen kunna presentera tre ambassadörer som vill bidra till att stärka och utveckla Ängelholm, säger Monika Christensson, styrelseordförande för Ängelholms Näringsliv.

Från och med 2019 utses tre ambassadörer per år och uppdraget ska gälla i sammanlagt tre år. Det innebär att Ängelholm nu har nio ambassadörer. 2019 utnämndes Jill Johnson, Maria Rooth och Christian von Koenigsegg till de tre första ambassadörerna. 2020 utsågs Isabelle Haak, Johar Bendjelloul och Jonas Bonde.

Syftet med uppdraget är att ambassadörerna ska inspirera och bidra till en positiv utveckling av Ängelholm genom att på olika sätt vara ”dörröppnare” och synliggöra Ängelholms goda sidor i olika sammanhang.

– Det är fantastiskt att vi i Ängelholm har så många både framstående och engagerade profiler och förebilder som vill vara med och stärka varumärket Ängelholm, säger kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg, M.

2021 års ambassadörer

Kenny Jönsson

Kennys ishockeykarriär började i Rögle BK. Som proffs i NHL spelade Kenny både i Toronto Maple Leafs och i New York Islanders. 2005 valde backjätten att flytta hem till Ängelholm igen.

Kenny Jönsson är tillsammans med sin bror Jörgen Jönsson och Peter Forsberg de enda svenskar som vunnit två OS-guld i ishockey. OS i Turin 2006 blev en succé där Kenny utsågs till turneringens bästa back. Senare samma säsong vann Kenny tillsammans med lagkamraterna i Tre Kronor även VM-guld. Efter tolv år utanför högsta divisionen lyckades Rögle BK ta sig upp till Elitserien 2008–09 och den säsongen blev den sista i lagkapten Kenny Jönssons karriär.

Frida Nilsson

Stjärnkocken Frida Nilsson är uppväxt i Vejbystrand och efter att läst Hotell och restaurang i Ängelholm börja hennes framgångsrika kulinariska resa. 2019 utsågs Frida till årets kvinnliga kock i Sverige och utnämnd till Rising Star 2019 enligt White Guide. Under senare år har Frida bland annat varit kökschef på MJ’s i Malmö. Idag ansvarar Frida för utvecklingsarbetet på ESS Groups alla restauranger.

Jenny Silver

Jennys karriär började som sångerska i dansbandet Candela som hade flera hitlåtar på Svensktoppen. Jenny har släppt flera soloalbum och har deltagit i Melodifestivalen vid tre tillfällen. Hon är en omtyckt musikal- och showartist. 2017 utbildade Jenny sig till lokförare och har sedan dess kombinerat sin musikaliska karriär med lokföraryrket. 2020 släppte Jenny singeln ”Lyfter ifrån marken” .

2021 års Ängelholmsambassadörer utses högtidligt i samband med kommunens nationaldagsfirande den 6 juni.

För mer information och kommentarer:

Robin Holmberg (M)
kommunstyrelsens ordförande