Utvecklingsfokus i blågrönas budget 2021 trots osäkert läge i ekonomin

En levande kommun med fokus på kultur och upplevelser och ökad kvalité i välfärden. Dessutom fortsätter utvecklingen av staden med flera stora byggprojekt och trafiksatsningar. Det är huvudpunkterna i det budgetförslag för 2021 som den blågröna majoriteten i Ängelholm presenterade under fredagen. I förslaget föreslås en oförändrad skattesats på 20,49 %.

– Trots det osäkra läget med coronapandemin ser vi stora möjligheter till fortsatt utveckling i Ängelholm. Vi gör satsningar för att öka kvaliteten inom både skola, äldreomsorg och individ och familjeomsorgen, säger Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Arbetslösheten i Ängelholm uppgick sommaren 2020 till 7,2 %. Ett stort antal invånare har förlorat sina anställningar eller möjlighet till anställning och söker försörjningsstöd. Därför krävs en särskild insats för att stötta upp både inom försörjningsstöd och för att skapa riktade arbetsmarknadsåtgärder.

Inom skolans verksamheter kommer ett kompetenslyft att göras för öka kunskapen om barn- och ungas hälsa bland medarbetare. Gymnasieskolan får resursförstärkning för kvalitetsutveckling och översyn av sina utbildningsprogram. Äldreomsorgen får ett större tillskott bland annat genom en statlig äldreomsorgssatsning.

Mer kultur och evenemang

2021 innebär också ett särskilt fokus på kultur och upplevelser. Budgeten för evenemang utökas och en särskild tjänst som evenemangskoordinator och samarbete med civilsamhället inrättas. En kartläggning kommer att göras för att undersöka möjligheten att utöka utbudet inom Kulturskolan.

– Nu växlar vi upp och gör Ängelholm till en kommun med fler evenemang och upplevelser. Vi vill fortsätta att göra Ängelholm ännu mer attraktivt, säger Robin Holmberg.

Byggandet av bostäder fortsätter liksom trafikutvecklingen. De olika delprojekten i Ängelholmspaketet kommer att sätta fart under 2021, liksom ett flertal byggprojekt som innebär ett stort antal nya bostäder.

– Nya cykelvägar på flera olika delar av kommunen är prioriterat i vår trafikutveckling. Det ska binda samman kommundelarna. Det ska vara enkelt att välja cykeln och kunna vara klimatsmart, säger Liss Böcker (C), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Avstamp för visionen

Under hela 2020 har arbetet med att forma en ny vision för Ängelholm pågått och i början av 2021 kommer den nya vision 2035 att beslutas i kommunfullmäktige.

– Jag ser fram emot att få föra dialog med både invånarna, näringslivet och föreningslivet om hur vi kan utveckla Ängelholm tillsammans. Vi kommer att prata mycket om vår vision och jag hoppas att många ängelholmare vill engagera sig för vår gemensamma framtid, säger Robin Holmberg.

Budgeten fastställs slutgiltigt i kommunfullmäktige den 23 november.

För kontakt:

Robin Holmberg (M),