Vandringsdag i Kronoskogen bjuder på konst, kul och drama

Vandringsdag i Kronoskogen bjuder på konst, kul och drama

Se invigningen av Monika Goras konstverk i Kronoskogen den 11 september och följ med på skogsvandringar av olika slag. Möt näcken, skogsrået och andra sagofigurer på väsenvandring, slut upp med vandrarföreningen eller lyssna på Johan Brinck som avslöjar skogens dramatiska historia på en guidad tur. Järnvägens museum arrangerar korvgrillning, kör minitåg och bjuder på fri entré till museet.

Den 11 september är det Vandringens dag. Då ska Monika Goras konstverk Naturporten invigas i Kronoskogen vid Järnvägens museum av Charlotte Engblom (L), ordförande i nämnden för Kultur, idrott och fritid, Ängelholms kommun. Konstverket är en del av projektet ”Skåneleden - Konst in Motion” som vill stärka Skåneleden som besöksmål genom offentlig konst.

– Vi vill visa upp Ängelholm som ett spännande kulturellt besöksmål för såväl ängelholmare som för besökare. Samtidigt vill vi uppmuntra fler att uppleva vår vackra natur som är tillgänglig för alla och som gör gott för vår hälsa, säger Charlotte Engblom (L), ordförande i nämnden för Kultur, idrott och fritid i Ängelholms kommun.

Konstverket Naturporten i Ängelholm som kommer kunna beskådas på den första etappen av tillgänglighetsspången i Kronoskogen beskrivs av konstnären Monika Goras som ”Ett prickat staket av obarkade granslanor leker med vandringsledernas prickar och påminner om ett löfte om ledning och guidning genom det vilda. Naturporten placerar sig som ett filter mellan stadsomgivningens attribut och skogen, i skärningspunkten mellan det vi uppfattar som natur och det vi anser vara kultur.”

Under dagen arrangeras kostnadsfria vandringar av olika slag. Först blir det väsenvandring där vandrarna får träffa näcken, skogsrået och andra sagofigurer på en vandringskonsert för alla åldrar. Väsenvandringen kräver föranmälan (länk i programmet nedan). Ängelholms vandrarförening bjuder in stora som små till guidade turer i skogen. Du kan även följa med på en kulturhistorisk vandring genom Kronoskogen med lokalhistorikern Johan Brink som berättar om skogens dramatiska historia.

I Kävlinge och Kristianstad, som också deltar i projektet ”Skåneleden - Konst in Motion”, arrangeras vandringar längs Skåneleden den 11 september med konstnärsduon Hillside Projects samt landskapsvetaren Ebba Gyllenhak och konstnären Annelie Nilsson. Projektet stöds av Region Skåne och Regionmuseet.

Eftersom invigningen av konstverket sker i Kronoskogen vid Järnvägens museum passar museet på att bjuda på olika aktiviteter för dagen.

Programmet arrangeras av ”Skåneleden Konst – In Motion" som är ett kommunsamverkansprojekt mellan Kävlinge, Kristianstad och Ängelholms kommun i mötet natur, kultur och offentlig konst på Skåneleden. Projektet stöds av Region Skåne.
    För mer information besök:
    www.regionmuseet.se/projekt/skaneleden-konst-in-motion/

För frågor kontakta:
    Charlotte Engblom (L), ordförande i nämnden Kultur, idrott och fritid, Ängelholms kommun
    charlotte.engblom@liberalerna.se
    0708-473 950

Nina Wenedikter, konstutvecklare i Ängelholms kommun och lokal samordnare för ”Skåneleden - Konst in Motion”
    nina.wenedikter@engelholm.se

Lotta Hofflander, museichef Järnvägens museum
    lotta.hofflander@engelholm.se

Program, Kronoskogen Ängelholm
    Plats: Skåneleden (SL1), Kronoskogen vid Järnvägens Museum

Väsenvandring
    10:00, 10:15, 10:30, 10:45
    Träffa skogens väsen i en upplevelsebaserad vandringskonsert i Kronoskogen som passar alla åldrar. Vandringen sker i grupper om max 12 personer.
    Vandringen är kostnadsfri men föranmälan krävs.
    Samling vid entrén till Järnvägens museum. Rundan tar cirka 40 min och är cirka 1 km lång.

Föranmälan till väsenvandring

Invigning av konstverket Naturporten
    13:00
    Charlotte Engblom, ordförande i nämnden för Kultur, idrott och fritid, Ängelholms kommun inviger Naturporten i konstnärens närvaro.

Vandring med Ängelholms Vandrarförening
    Cirka 13:30
    Start: Vid Trafikverkskolans parkering på Banvägen där Skåneleden börjar.
    Skogsvandring med Ängelholms vandrarförening. Gruppen kan delas upp då vandrarföreningen har fyra guider på plats. Vandringen är kostnadsfri. Ingen föranmälan krävs
    Vandringarna går över viss kuperad mark och ojämn terräng längs Skåneleden (SL1) och andra stigar inne i Kronoskogen. Vandringarna i programmet tar cirka 1,5 timme.
    Passar alla åldrar, barn i vuxet sällskap.
    Kläder efter väder. Bekväma vattentåliga skor rekommenderas då marken kan vara våt.

Vandring med Johan Brinck - från öken till naturtillgång
    Cirka 13:30
    Start: Vid Trafikverkskolans parkering på Banvägen där Skåneleden börjar.
    Antal platser: 30
    Vandring med lokalhistorikern Johan Brinck utifrån ett kulturhistorisk perspektiv med tema skogen som vandringsplats. Hör om den dramatiska historien i Kronoskogen och om de planteringsvårdare som bodde där som såg till att Kronoskogen fredades och växte.
    Vandringen är kostnadsfri. Ingen föranmälan krävs.
    Passar alla åldrar, barn i vuxet sällskap.

Järnvägens museums aktiviteter
    Turer med minitåget
    Korvgrillning i parken
    Fri entré till museet