Contratto Vermouth Rosso - är bartendern vår tids apotekare?

Den 1:a mars lanserar vi på Enjoy Wine & Spirits en hantverksmässigt framställd Vermouth Rosso i Systembolagets ordinarie sortiment. Den kommer från anrika Contratto som ligger i den lilla byn Canelli i Piemonte, Contratto ägs sedan 2009 av vinproducenten La Spinetta.

-”Jag har sett fram emot att kunna dricka riktig Vermouth Rosso i Sverige sedan jag var utbytesstudent i Turin för 15 år sedan, nu är tiden äntligen här!” säger Karl Arbin ansvarig produktchef på Enjoy Wine & Spirits AB.

Under benämningen Vermouth hittar vi aromatiserade viner och uppspritade viner som är kryddade med olika kryddor, frön, rötter och, eller blommor. Den moderna Vermouthen föddes 1757 i Turin i norra Italien och användes fram till slutet av 1800-talet som medicin. Under början av 1900-talet började Vermouth Rosso på allvar användas i drinkar, däribland finns klassiker som Manhattan och Negroni. Godast är nog Contratto Vermouth Rosso på egen hand i ett Tumbler glas med en stor isbit i.

Hur görs då Contratto Vermouth Rosso? Jo, Italiensk Brandy hälls over örter- och kryddor och får kallmacerera i 45 dagar. Därefter sker en försiktig blandning med ett vitt vin gjort på den inhemska druvan cortese. Därefter tillsätts även rörsocker och över 30 olika örter och kryddor, bland dessa hittar vi: malört, lager, citronskal, kanel, muskotnöt och salvia.

Varför inte göra som på alla barerna i Turin och bjuda på en aperitivo med diverse fingermat-rätter och en Contratto Vermouth Rosso?

Artikelnummer: 8604

Pris: 89 kr för 375 ml

Taggar

Vi arbetar målmedvetet med att ta vårt sociala och miljömässiga ansvar. Vi gör det genom vår CR-plan ”Bottled with Care”. Ta del av vår senaste  hållbarhetsrapport.

Vi är självklart en del av Dryckesbranschens klimatinitiativ  där vår bransch satt gemensamma mål.

Christian Di Luca

Presskontakt Chief Executive Officer - CEO +46(0)8-556 947 00