ENKLA HEM FÖRVÄRVAR SIN FÖRSTA BYGGRÄTT I MOTALA – ÖSTERGÖTLAND

Enkla Hem ingått avtal om förvärv av fastigheten Kantarellen 5 i Motala kommun. Enkla Hem planerar att uppföra två flerbostadshus med cirka 40 nya bostäder. Detaljplanen har nyligen varit ute på granskning och nästa steg i planprocessen är antagande.

Enkla Hem har ingått avtal om förvärv av fastigheten Kantarellen 5 och är belägen intill Varamon som ligger vid Vättern i Motala, Östergötland och är Nordens största insjöbad. Enkla Hem bedömer att bruttoarea (BTA) uppgår till ca 4 300 kvadratmeter vilket innebär cirka 40 nya bostäder i två flerbostadshus.

”Vi är mycket glada över att kunna genomföra denna affär som innebär att vi producerar våra första bostäder i Motala. Denna affär är i linje med vår etableringsstrategi och Motala är en betydelsefull kommun för Enkla Hem. Vi ser både en fortsatt stor efterfrågan på nyproducerade bostäder och produktion av hållbara hus i exempelvis trä i kommunen. Utöver det så är läget och miljön kring Varamon fantastiskt och liknar vårt projekt i Västervik som ligger väldigt fint intill stranden till Örserumsviken”, säger Emanuel Vardi, VD för Enkla Hem.

Enkla Hem har tillträtt fastigheten i samband med avtalssigneringen och byggstart beräknas under första halvåret 2023.