Fem miljoner gurkor kräver en hel del klimatklok el.

Gummagårdens Gurkodling AB i Norje drivs av Jeppe Robertsson och Linda Lövberg. I växthuset på 25 600 m2 skördas runt 5 miljoner gurkor om året. Dessutom odlar paret andra grönsaker, jordgubbar och hallon. De föder upp får och driver en populär gårdsbutik med ett brett sortiment av produkter som är goda och/eller vackra.

Dygnet runt-belysningen som krävs till gurkplantorna som drivs upp vintertid är det som förbrukar mest el på Gummagården. I trakten pratar man om "ett Norrsken från Norje" eftersom den upplysta himlen syns på flera mils avstånd.
- Vi har varit kunder hos Enkla Elbolaget länge. Att elen är klimatklok är avgörande eftersom vår produktion är certifierad IP-odling och till viss del ekologisk och KRAV-certifierad. Miljöfrågorna är i centrum i vår verksamhet och vi har gjort många investeringar för att få miljöförbättringar och eventuellt blir solceller nästa steg. Vi uppskattar att vara kund hos ett lokalt konkurrenskraftigt elbolag och den personliga kontakten är nyckeln - att ha någon som vet precis vilka behov och förutsättningar vi har och att känna stöd i frågor som rör energi är ett mervärde för oss.

Läs mer här om Gummagården och besök gärna gårdsbutiken om du har vägarna förbi Norje.