Så drar de anställda nytta av företagets avtal.

Förmånsbil, städhjälp, företagsmobil - det finns många sätt att ge sina medarbetare något extra. Men har du hört talas om "jobbel"? Den kan både sänka den anställdes energikostnader och bidra till företagets CSR-arbete.

Enkla Elbolaget levererar el till både privatpersoner och företag. En av deras elrådgivare, Charlotte Ljungström, berättar om vad hon kallar jobbel:

- Det fungerar så att när vi tecknar ett avtal med ett företag så erbjuder vi också privata elavtal som ett mervärde till de anställda. De som tackar ja får en förmånlig variant av vår tjänst elfonden Relaxa.

Bra för både medarbetaren och miljön.
Charlotte Ljungström förklarar att Relaxa innebär så kallad förvaltad el, där man aktivt följer marknaden för att minimera kundens risk. Det var en produkt som tidigare var helt förbehållet storföretag, men som Enkla Elbolaget till och med erbjuder privatpersoner numera.

- Så när ett företag tecknar förvaltad el, kan de anställda så att säga följa efter och få egna förmånliga avtal. Dessutom får de 100 procent klimatklok el från sol, vind och vatten. Arbetsgivaren kan med andra ord bjuda på två fördelar på en gång - både ett mervärde och en form av CSR-insats. Och de får nöjdare anställda tillbaka, säger Charlotte Ljungström.

Vad är fördelen med förvaltad el?
Enligt Charlotte Ljungström handlar det, enkelt uttryckt, om att man sprider riskerna genom att förvaltaren kontinuerligt köper mindre poster el. Därmed följer man marknaden, men slipper de stora svängningar som kan uppstå.

- Värdet ligger i den fina förvaltningen, som stadigt har levererat lägre pris än marknadsindex. I och med att produkten fungerar som en fond slipper man tänka på omförhandling av elavtal vid en speciell tidpunkt. Och man behöver inte heller oroa sig för vinterns elkostnader, det sköter förvaltarna åt dig.

Modernt elavtal låter kunden slappna av.
Hon tillägger att ytterligare en fördel är att man inte behöver tänka på att man "hoppar på" i fel läge. Det är nästintill omöjigt att träffa precis rätt när marknadspriserna går i botten.

- Jag tror snarare att den här längre synen på elmarknaden som våra förvaltare har är oslagbar. Den här typen av elavtal är framtiden.

Redaktionen Sälj & Ledarskap
info@saljledarskap.se

Enkla Elbolaget

Ägs av Dalakraft som är en del av Jämtkraftskoncernen.

Elfonden Relaxa bygger på aktiv placering - av förvaltare som står under Finansinspektionens tillsyn.

Fonden har sedan starten 1999 överträffat marknadsindex med i genomsnitt 7,1%

Den motsvarande produkten för företag heter Enkla Portföljen.