Brf Draken 12

Brf Draken 12 framtidssäkrar sin fastighet med ny teknik

Föreningen har via EU:s fond NextGenerationEU ansökt och beviljats stöd för modernisering och energieffektivisering av sin fastighet. Ett stöd som möjliggör stora energibesparingar och bra klimatnytta. Sammantaget innefattar projektet klimatskalsåtgärder, modernisering av de tekniska systemen samt installation av förnybar elproduktion. Ferla är anlitade för att utveckla och genomföra moderniseringen av de tekniska systemen samt förnybar elproduktion.

“Vårt samarbete med Ferla har fungerat mycket bra. Med hjälp av deras beräkningar och tekniska installationer, kommer Brf Draken12 att spara ännu mer energi än vad vi hade förväntat oss. Vi får en bättre energiklassning, smartare styrning, frånluftsåtervinning och solceller - nu ligger vi som bostadsrättsförening i framkant vad gäller miljö och hållbarhet och känner oss väl rustade för framtiden.”, säger Petra Lundberg Bouquelon Ordförande Brf Draken 12

Brf Draken 12 har en ambitiös vision om att vara den mest välskötta och trivsamma föreningen med 60-talskänsla i Stockholm. Något som de med denna satsning tar ett stort steg mot. Föreningen är belägen på söder precis vid Tantolunden, ett stenkast från Hornstull. Föreningen köpte loss fastigheten från Svenska Bostäder 2002 och förvaltar sedan dess sina 300 lägenheter.

Ferla är totalentreprenör för Energientreprenaden som ska genomföras under 2024. De åtgärder som ingår i entreprenaden är installation av en solcellsanläggning på ca 300 kWp, installation av två nya FX-system, eller frånluftsåtervinning som det också kallas. Nya styr & reglersystem för föreningens tre energicentraler ska också installeras och integreras med rumsgivare för bästa möjliga temperaturreglering.

”Det är otroligt roligt att vi fått förtroendet att vara med och genomföra detta projekt tillsammans med Brf Draken 12. Jag är stolt över projektet och de resultat vi kommer uppnå när det är klart. Vi har lagt väldigt mycket tid på utvecklingen av projektet och strävat efter att uppnå en så bra energiklass som möjligt.”, säger Martin Rettig, Vice VD, Ferla

Totalt kommer föreningen med denna satsning att minska sin energiförbrukning med ca 50% eller motsvarande ca 2 000 MWh per år. Föreningens energiklass kommer att gå från nuvarande D till C. Med energiklass C kommer föreningens energiprestanda att klassas som hållbar enligt EU:s Taxonomi.

För mer information om projektet kontakta Martin Rettig hos Ferla eller Petra Lundberg Bouquelon hos Brf Draken 12.