Sjön värmer konferensanläggningen Skogshem & Wijk

Sjön värmer konferensanläggningen Skogshem & Wijk

På konferensanläggningen Skogshem & Wijk på Lidingö har den gamla stora elpannan ersatts med ett nytt energisystem med värmepumpteknologi från Enstar för att leva upp till ambitionen om minsta möjliga miljöpåverkan. Dessutom minskas över tiden kostnaderna för energianvändning med mångmiljonbelopp. Energisystemet tar bland annat tillvara förnybar energi ur Östersjöns vatten.

-  Totalt handlar det om cirka 100 hotellrum, konferensrum, matsalar och en större eventhall som skall värmas och kylas.  Vi har under en längre tid sökt efter en samarbetspartner för att genomföra konverteringen och fastnade för Peter Jordell på Enstar och hans tekniska kompetens. På den här typen av projekt är det extra viktigt att tidplanen hålls så att man inte stör den pågående verksamheten. Hittills har allt fungerat bra och Enstar har levt upp till kraven med råge, säger Lars Rydén VD på At Sea Properties som äger Skogshem & Wijk.

Energisystemet innefattar en effektiv värmepumpanläggning med ett tätt borrat energilager med 36 borrhål om vardera 200 meter.

-          Det speciella med den här anläggningen, som har en effekt på 360 kW, är att det sker en återladdning av energilagret med hjälp av sjövatten via en kassun under maj-november. På så sätt får vi ett fulladdat energilager till uppvärmningssäsongen. Dessutom ges möjligheten att kyla med hjälp av gratis frikyla under sommaren och vi har kunnat ta bort en kylmaskin. Den gamla pannan finns än så länge kvar för spetsvärme, men kommer ersättas med antingen ytterligare en värmepump eller en mindre panna.  Tilläggas kan att i området finns ingen fjärrvärme, så tillsammans med kunden kom vi fram till att en värmepumpanläggning var bästa alternativet, säger Peter Jordell som är tekniskt ansvarig på Enstar.

Projektet har pågått sedan sommaren 2011 och 2012 är första året energilagret återladdas under de varma månaderna.

-          Vi är otroligt nyfikna på återladdningen av energilagret och hoppas på en besparing på minst 900 MWh och 900 000 kronor årligen. Dessutom beräknas miljöbelastningen minska med 70 ton CO²/år. Hela projektet ligger i linje med våra ambitioner att leva upp till kundernas komfortkrav och våra egna krav att minimera miljöpåverkan i samklang med Svanenmärkningen.  Sammanfattningsvis så sparar vi alltså både miljö och pengar, säger Lars Rydén.

Om Enstar

ENSTAR är företaget som erbjuder intelligenta energilösningar för kloka fastighetsägare.

Det handlar om energieffektivisering. Vårt intresse är fokuserat på energi, ekonomi och miljö – ett intresse som vi också har gemensamt med våra kunder.

Ur ett hållbarhetsperspektiv står vi för tillämpningar och lösningar som baseras på samhällsnyttig och miljöanpassad teknologi. Teknologi som gör nytta först när den kommer till användning. Lite förenklat letar vi fram förnybar gratisenergi i fastigheten som i en teknisk lösning genererar extremt hög verkningsgrad. Lösningarna konstrueras, levereras, installeras och driftsätts av oss. Från ax till limpa med andra ord. När systemet är i drift tillhandahåller vi även löpande driftoptimering och underhåll för maximal energieffektivitet.

Vi har över 50 års samlad erfarenhet inom området. Det är en bra förutsättning för att leva upp till vår ambition att skapa lösningar som är i särklass. Och som ger största utväxling för dig som kund.

Länkar för mer information

www.enstar.se