Brexit skakar om kraftpriserna

Brexit skakar om kraftpriserna

Den senaste tiden har det varit stora rörelser i råvarupriser, valuta och räntor samtidigt som det har skett en korrigering på finansmarknaderna globalt.

Dessutom skapar Brexit-förhandlingarna ytterligare osäkerhet på den europeiska utsläppsmarknaden för koldioxid.

Upp 300 %

Det europeiska priset för utsläppsrätter är helt avgörande för vilket elpris vi kan förvänta oss i Europa framöver. Så länge inte pressen på nordisk vattenkraft är för stor kommer även de nordiska kraftpriserna att i hög grad påverkas av priset för utsläppsrätter. På ett år har priset tredubblats, från € 7/ton till hela € 25/ ton. Denna vecka har osäkerhet kopplad till brittiska koldioxidkvoter och Brexit bidragit till att pressa ner priset under € 19. Dessa stora fluktuationer har förstärkt rörelserna i terminpriserna.

Besvärligt blötväder

Vädret i norska Vestlandet har på senare tid mer liknat det väder som råder runt ekvatorn, med mycket höga temperaturer och extrema nederbördsmängder. Mycket av nederbörden var mer till besvär än till nytta. Vattenmängderna pressade ner spotpriset i Vestlandet i början av veckan, men mycket av vattnet har även forsat rakt ut i havet och orsakat mer problem än nytta. Höga flöden i oreglerade vattendrag fortsätter att bidra till att skapa press på spotpriset. Så snart dessa har sjunkit undan kommer de nordiska priserna fortsätta uppåt i riktning mot europeiska nivåer.

Ada O. Ruud Saltnes

Presskontakt Nordisk Marknadschef +4793011283
Andreas Myhre

Presskontakt Chef för elförvaltning + 47 38 60 81 09
Juha-Pekka Lappalainen

Presskontakt Key Account Manager, Finland +358 50 453 6342

​Vi erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag, företag och offentliga verksamheter att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Olof Palmes Gata 17