LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna på nära håll och sänder en marknadsuppdatering varje vecka.

​Cyklonen Debbie härjar down under

Cyklonen Debbie drog tisdag med full kraft in över delstaten Queensland i Australien. Hon sätter både produktionen och transporten av kol ur spel. Och Debbies härjningar down under påverkar även de nordiska elpriserna.

Man har varnat för monstercyklonen i några dagar, men osäkerhet har rått beträffade styrkan och exakt var den skulle slå till. Kolpriserna har den senaste månaden varit fallande, men vi har sett en viss korrigering uppåt den sista veckan. Priskorrigeringen beror på varningar om cyklonen och dess potentiella skadeverkningar på den australiensiska kolexporten.

”The lucky country" påverkar elpriserna i hela världen
Australien är värdens femte största exportör av kol och den viktigaste leverantören på den asiatiska marknaden. Kolet transporteras via världshaven och prisändringar på kol får globala följder.

Även elpriserna i Europa fastställs bland annat med utgångspunkt från kolpriset och detta påverkar i sin tur de nordiska elpriserna. När stormen down under har bedarrat kommer marknaden bedöma om detta även får följder för priserna framöver.