I väntan på Brexit

I väntan på Brexit

Sedan förra veckan har vi inte kunnat notera några större nyheter på kraftmarknaden. Både spotpriset och terminspriserna har rört sig måttligt.

Brexit

Utfallet av Brexit var väntat och har inte gett några stora rörelser i marknaden. Vad som händer efter omröstningen är det som kan skapa rörelser i finansmarknaderna. Blir det nyval, skjuts utträdet upp eller blir det en hård Brexit? Alla utfall kommer att få konsekvenser på marknadens syn av den framtida prissättningen på råvaror. Marknaderna är avvaktande i väntan på mer konkreta besked. Även bristen på nyheter från förhandlingarna mellan Kina och USA har bidragit till marknadernas avvaktande hållning den senaste veckan.

Kallt i februari

Prognoserna vi såg i förra veckan upprepas även denna vecka. Februari blir kall och torr för Nordens del. Under den första veckan i februari väntas kylan sträcka sig från Finland i norr till Gibraltar i söder. Detta har redan börjat påverka energipriserna i Europa. Väderändringen, som förmodligen beror på SSW (Sudden Stratospheric Warming) som observerades vid nyår, kommer kanske att ge en liknande köldperiod som vi såg förra vintern. Och i värsta fall varar den lika länge. Det vill säga att det finns risk att denna kyla kommer att prägla Norden under hela februari och kanske en bra bit in i mars. Detta kan i så fall få betydelse för den hydrologiska balansen i Norden resten av vintern och våren.

Andreas Myhre

Presskontakt Chef för elförvaltning + 47 38 60 81 09
Juha-Pekka Lappalainen

Presskontakt Key Account Manager, Finland +358 50 453 6342

​Vi erbjuder ren energi, spetskompetens och teknologi som gör det möjligt för industribolag, företag och offentliga verksamheter att bli ledande på området klimatvänliga energilösningar.

Olof Palmes Gata 17