​Löften i Parisavtalet kan höja elpriset

​Löften i Parisavtalet kan höja elpriset

Under förhandlingarna som utmynnade i Parisavtalet var det många länder som gav stora löften. Men sedan dess har det hänt en del i världen: Trump har blivit president i USA och britterna har röstat för ett utträde ur EU.

I Bryssel formas Europas framtida miljöpolitik. Den här veckan läggs de första rösterna om en ny reform på den europeiska utsläppsmarknaden (ETS). Åtstramningar på denna marknad har betydelse för Norden och våra energipriser.

Regleringar kontra marknad
Priset på utsläppsrätter har knappt rört sig alls under senare år och inte legat i närheten av den prisnivå som europeiska politiker önskar. Flera försök att reglera marknaden har gjorts för att pressa upp priserna, men trots den politiska konsensusen har man inte lyckats få balans på utsläppsmarknaden där utbudsöverskottet är enormt. Återigen diskuterar politikerna regleringar och det är dessa som kan ge högre elpriser. Så nu återstår det att se om marknaden ger någon respons på denna politiska vilja.

LOS Energy följer utvecklingen på energimarknaderna nära håll och sänder en marknadsuppdatering varje vecka.