Nervösa råvarumarknader

Nervösa råvarumarknader

Kraftmarknaden har på sistone upplevt kraftiga rörelser. Förra veckan präglades av att allt drog i samma riktning – nämligen uppåt.

Utöver de lokala förhållandena i Norden, som försvagad hydrologisk situation och bortfall av vindkraft, har även Europa sett en kraftig uppgång i sina kraftpriser. I Europa är läget starkt präglat av produktion som är ur drift och bortfall av vindkraft. Detta har lett till stigande priser i Europa, något som smittar av sig på Norden.

Nervösa marknaden

Terminsmarknaden toppade i slutet av veckan med nya toppnoteringar på flera kontrakt i Norden. Den bakomliggande drivkraften var stigande europeiska priser kombinerat med torra väderprognoser. Denna vecka inleddes med blötare väderprognoser samtidigt som flera av råvarumarknaderna upplevde en nedåtkorrigering. Detta resulterade i en korrigering av de nordiska priserna med flera EUR/MWh.

Årets högsta spotpris

Spotpriset för förra veckan blev i snitt 57,37 EUR/ MWh. Det är en ny toppnotering för i år och vi måste faktiskt gå ända tillbaka till februari 2012 för att hitta ett högre veckopris på kraftmarknaden. Ska vi tro marknadsaktörerna så förväntar man sig att spotpriserna ska backa lite resten av året, men att även denna vecka kommer att leverera priser på rekordnivå. Och på tisdag och onsdag denna vecka låg det nordiska priset faktiskt över 60 EUR/MWh.

Franska kärnkraftverk som tas i drift igen samt mer tillgänglig kraftproduktion i Norden och Tyskland bidrar till att marknadspriset för de kommande veckorna backar lite.